torsdag 8 mars 2012

numera fattig men äger en söt liten schäfer

Det blev inget Falkenberg för mig, det blev Gislaved istället och den tippen slutade med att jag blev några tusenlappar fattigare men en bil rikare. Japp, Matilda har blivit med bil. Hade med mig farfar, Zoseli och lilla Rappi som moralsikt stöd och kritiker. Hundarna älskade utrymmet och farfar gillade bilen, så fattade inte beslutet själv. 

Hemma igen packade jag ihop dragutrustningen och tog med min lilla raketschäfer för att åka till MSOK och springa lite. Blev fokus på kommandon och med stela ben bestämde jag mig för att springa korta varvet. Följade plan hade jag målat upp innan vi började

 När jag ber henne accelerera så gör även jag samma sak så att hon inte får minnesbilden att accelerera innebär att det blir tyngre. 

 Om jag peppar henne att gå lite snabbare eller ta i lite mer och hon svarar fint ökar jag tempot lite så det blir en liten belöning i form av en avlastning av tyngden i linan. 

Blev ett kanonpass även om det kanske inte är rätt tänkt dragmässigt men Zo fattade och gillade de och det är ju huvudsaken? :) Som avslutning tränade vi massa starter och lite stykra, stort LIKE på det! sista starten såg man verkligen hur hon gjorde varje muskel redo på "färdiga" och sen exploderade på "KÖR". Hopp finns! 

Lilla räsern som inte blivit så trött av utflykten som jag planerat fick ett litet lydnad/trix pass. Började med att klicka in "tassarna i skålen" och hon kom så långt att hon hoppade i med framtassarna innan vi kollade av de andra hon lärt sig. Sötaste liten! 

5 kommentarer:

  1. Tycker dina tankar om belöning i draget och de låter kanoners :) och herreguuuud så söt liten tuss <3 socker :')

    SvaraRadera
    Svar
    1. så bra :) behöver snart coaching i omkörningar med ;)
      svårt att inte gilla henne lixom ;) <3

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Precis rätt tänkt ang tempoökning i inlärning! Tänk dock att "fart dödar" så ju fortare hunden springer desto mer tyngd bör den lägga i selen för att minska skaderisken! Tex i nedförsbacke, där bromsar jag medan jag kan heja på hundarna för en tempoökning då de har selen som stöd, de kan typ lägga sig ber i den, istället för att de kommer upp i farter som de inte kan hantera!

    /AC
    www.lillaliam.se
    - racing giants

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för den upplysningen :)
      Dagens varv var dock på ett rakt spår så tror de inte var någon större fara men guld att du upplyste mig innan jag tar mig ut på mer backiga spår :)

      Radera