tisdag 23 oktober 2012

Hon är...

Vad jag hinner och inte hinner om dagarna när jag jobbar börjar äntligen bli lite klart. Rutinerna börjar trilla på plats även om de är lite ostabila. Det är trots allt en omställning från att gå från 25% till över 100% i arbetet, men kul är det!

Igår fick hundarna paus från träning vi mötte istället upp Piva och Tove för en 7km lång skogspromenad. Rätt skönt och gå och titta på en flock som verkligen har ett fint språk, Piva bor ju hos oss ibland så de är inga konstigheter att stoppa in henne i flocken även om Zo inte är överförtjust i att behöva hoppa ner ett steg i hierarkin.



Idag däremot så blev det lite lydnad. Har man inte så mkt tid så vill de till att ha planerat träningen innan om man ska få ut ngt av den. DET är något jag fått lära mig den hårda vägen [så är de iof kanske men all träning men extra viktigt nu].

Med Rappi har jag lagt om träningen lite och har nu all fokus på att få till ett bra fritt följ. Har analyserat mig själv och insett hur otroligt värdelös jag är på att träna detta... huvudnyckeln inom lydnaden.
Har man en plan så har man automatiskt ett mål och målet idag var att ta sig mer än 5 steg framåt utan att tappa kontakt och om vi säger så här. Den där hunden är REN KÄRLEK i lydnaden. Har hon väl fått en tydlig förklaring på vad hon ska göra och vet att gör hon det är hon en miljonvinst i mina ögon ger hon ALLT. ALLT för att jag ska ge henne tillåtelse att krypa upp i famnen och för några sekunder bete sig som ett as [något hon är otroligt bra på...] Så vi kom faktiskt lite längre än fem steg!






Bytte hund och tog ut Zo som jag på tre sekunder insåg inte var på humör. Är hon inte de är de ingen idé att ens försöka övertala henne om att göra ngt hon inte vill för de blir bara konflikter, något jag helst undviker ni när vi faktiskt börjar ta lite steg framåt i lydnaden. Så det blev apportering... hon är ju jaktidiot så springa efter saker går hon med på ;) sen att hon måste lägga in lite lydnad kan hon köpa OM jag lovar henne att kasta igen. Himla hund.

Blev ett andra pass för Rappi och där la jag fokuset på ordförståelse. Vad säger jag? Alltid lika roligt när man i en udda situation ber henne gör något, speciellt första gången. Hon hör vad jag vill - gör en snabb analys och konstaterar att jag är lika förvirrad som vanligt - inser att jag inte släppt förväntningen på att hon ska utföra något - tittar på mig som om jag vore en idiot och utför sen det jag bad henne om. Gång två tvekar hon inte utan gör vad jag ber henne om.

Så efter lite inspiration från Jeanette drillade vi Hit-Fot-Hit och hon vet vad de olika sakerna betyder. Gick över till lite färr där jag hade en teori om varför hon envisas med att flytta ena baktassen. Kollade om den stämde och det gjorde den. Hon har ett lite dåligt muskelminne och istället för att vika sig helt bakåt i skiftet Stå-Ligg så flyttar hon sin ena tass för att hon tappar lite balans. Så började men att nöta SITT-LIGG-SITT skiften innan jag gick över till LIGG-STÅ-LIGG skiften och där hjälpte jag henne med att få muskelminne i hur jag vill att hon lägger sig. Resultat = Inga tass förflyttningar. FETT!


1 kommentar: