lördag 24 september 2011

den tjocka...

Rolig dag här i stora staden, lärorikt framför allt!


Heffa eller "den tjocka" som Mr. mallgroda/ domarens översättare kallar honom har nu gjort premiär i utställningsringen idag med Jeanette som handler. Jag fortsätter med trenden att inte träna hunden innan utställning [lite dåligt samvete mot Jeanette som alltid får otränade och pissapor till hundar att visa av mig...] men med en handler som har känsla för hund så löser de sig ändå. Heffa blev uppropad som sista hund, va visst så att han va den ända med ett öra åt vänster ;)  men slutade som tvåa tack vare sitt gångverk!  han fick även med sig en fin kritik [det där med att han är tjock vet jag inte vad dom fått irån,,?!?] Mammas griiis!


Efter de hade jag slappartid medans Jeanette slet med andra otränade och allmänt bortskämda hundar. Roligt att se hur hundarna ändrar attityd helt från de att Jeanette tar kopplet ända tills ägaren tar i det igen..

I lunchpausen tog vi ut min lilla knorrsvans för att för en gångs skull träna lite, försöka lära henne att man måste gå RUNT och utanför banden för att komma fram... De riktigt roliga kom när Zo lyckades vända sig så att halslänken gled av, på andra sidan kortsidan mot mig. Inget kul med det men när jag sen ropar in henne så istället för att vända och springa de 15 metrarna till mig så springer hon RUNT hela ringen "reglemetet säger att man måste springa ruuunt, Jeanette blir så sur annars"- citerat av Zo. Så lite av träningen har hon allt greppat!
Så nu håller vi tummarna för att även lilla Zo ska få en lyckad dag i morgon i ringen :) men innan dess ska de slappas i familjen Hedman- Perssons grymt sköna soffa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar