måndag 11 februari 2013

Rappi hade STENKOLL på när Zos sista klo var klippt

Veckan som gått har inte innehållit så mkt hundträning men de har gett mig tid att fundera lite på vad jag ska lägga energi på denna veckan.

Två godingar redo för nya utmaningar! 



















Rappi ska få jobba MYCKET fritt följ för att bygga trygghet och säkerhet. Har ju tappat lite attityd och konstaterat att är för att tryggheten fått sig en törn. Hon ska få lära sig lite nya moment, eller iaf bli introducerad då hon gillar att lära sig nya saker!

Blixt ska få fortsätta rondera och markera spårapporter. Lite position ska vi nog klämma in med men de ytterst lite då han ska få ha så lite lydnad som möjligt!
Med detta fastställt åkte jag ock tränade.

Började med förflyttningar med Rappi där jag hade lite extra gott som gotte idag för att öka motivationen lite extra och med en Rappi som är på sitt bästa humör är de riktigt roligt att träna. Gick vidare till lite längre sträckor utan belöningar för att utmana henne lite. Hon har haft tendensen att bli lite osäker [släpper ej men osäker] när sträckorna blir längre än 50steg och jag ville komma åt lite att hon skulle VÅGA tro på sig själv och därmed belöna när hon vågade. Resultatet blev bättre än jag vågat hoppas på så då blev de vila.


Lilleman fick utveckla ronderingen. Bytte håll och ökade avståndet med det dubbla [varför fega?] och jag blev lite snopen när han valde rätt håll på första försöket. Så de blev att byta håll lite då och då och låta honom gå olika många gånger innan belöning.

"Inrutad"

Tog ut Rappi igen och påbörjade inlärningen av konan. Klicker förklaring och nötning. Gav mig efter att hon gjort tre fina vändor där hon valde att runda från vänster och inte nosa på konan [en hel del vändor innan de]. Bara fortsätta nästa träning så de sätter sig men de syntes att hon tyckte de var kul med något nytt. Svansen gick KONSTANT!

Lilleman fick ett sista pass där han fick träna på att markera en spårapport. Något jag klickat in en gång tidigare men körde de inomhus då & nu tog vi de utomhus! Han är för söt när han tänker!


Kloklippning på de och alla tre somnade under tiden jag klippte och sov tills sista klon var klippt för då väckte Rappi allihop. Man får nämligen kex efter klokippning och hon hade STENKOLL på när sista klon på Zo var klippt! Nån fick ruggit bråttom till kexburken. Söta lilla fluff! 

3 kommentarer:

  1. Va duktig han är!

    Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att du vill träna så lite lydnad som möjligt med Blixt? Var det bara detta passet eller överlag?

    SvaraRadera
  2. men guuud vad söt! och vad duktig han är!

    SvaraRadera