fredag 15 november 2013

i ett försök att glömma tentan

Sitter och försöker hålla tankarna på att minuterna tills det är dags att skriva tenta hela tiden minskar genom att fundera över vad jag ska fokusera på i hundarnas träning. Det finns ju så MYCKET man kan lägga tid på så frågan blir ju VAD man ska välja… 
Har suttit ett tag och diskuterat högt med mig själv i hopp om att komma fram till något vettigt. Går ganska trögt även om vissa saker är lite klarare. 

Har i alla fall kommit så långt att Rappi ska får ha lite high life på lydnaden så hon kommer tillbaka till 110% innan jag börjar peta i något, tror jag ska köra "skylt moment" med henne ett tag. Nya moment och så pass lättlurad är hon så hon inte kommer fatta att hon faktiskt tränar lydnad fast i ny form. Hoppas jag i alla fall… 


Blixt som är som en virvelvind i lydnaden kommer få fortsätta vara det! 
Finns säkert dom som tycker han borde få lite mer krav på sig men faktum är att jag gillar hans energi. Han bjuder på beteenden och försöker hela tiden gör mig så nöjd han bara kan och varför ta bort de? 
Vad vi däremot ska ta tag i är platsliggning och apportering… och det känns som att Matilda kommer få sitt tålamod prövat ordentligt. Blixts starkaste sida är inte direkt att ligga still eller sitta still med ett föremål… joråsåatte. Kan bli kul de där! 

Har ni lite tid över sen föreslår jag att ni klickar er in 
Ett mycket klokt inlägg om merithets på unga hundar. Jag har själv varit där och de höll som många vet på att kosta mig min lilla sessas tillit. Så ta er tid och läs :) 

2 kommentarer:

  1. mycket intressant läsning Matida. Värt att begrunda. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Det inlägget ska jag kika på, tack för tipset :) Och du borde bo näääärmare hääär så vi kunde träna ihop med våra dårar!

    SvaraRadera