måndag 4 november 2013

Spårhelg dag II


Igår va de sista dagen på spårkursen för Mathias och jag hoppade in som deltagare då det var en plats ledig. Kände att jag behövde lite extra stöttning med Blixt. Då han gick lugnt på lördagen med vila i ryggen sa magkänslan att jag nu skulle stöta på de problem jag förväntade mig i lördags. 
Visade sig att jag känner min hund ganska bra. Han började skrika så fort i körde in på gruset och när jag öppnade luckan låg han på helspänn…. Just snyggt! 


La ett låååångt rakt spår på närmare 500m. Tittade på de andra som gjort otroliga framsteg med sina hundar, flera av blev under helgen riktigt fina team i spårarbetet med fin harmoni! 
Min harmoni med Blixt uteblev på vårt spår. Spårstarten kunde jag lika gärna gjort med handgranat med dragen sprint. Fick räkna till TIO ganska många gånger och de är grymt svårt att inte absorbera den hektiska energi Blixt utstrålar i dessa lägen. Så här var jag GRYMT glad att jag hade stöttningen av Mathias som såg till att jag höll mig lugn [någorlunda iaf]
Iväg kom vi efter många om och men… Ett spår som stundtals var fint men min lilla svarting har vuxit på sig och vill han något så är han grymt tålig för korrigeringar så diskussionen om huruvida man får öka farten eller inte blev en tung fight… där matchen tyvärr slutade 1-1.

La ett spår till och när de skulle intas fick vi till en bättre start. Fortfarande inte bra men han låg längre ifrån stressen och närmare lugnet iaf. Lyckades övertala honom mot slutet att man visst måste lyssna på mina regler för att få spåra men det tog all min koncentration. 
Den där hunden kommer göra mig gråhårig den saken är säker! 
MEN fördelen är att han fortfarande spårar GRYMT även om de inte är riktigt enligt de ramar som gör hans matte nöjd.

blöt men glad 
Rappi fick vara med som sällskap. Hade tänkt lägga ut ett spår åt henne men när det väl fanns tid var jag en levande isbit då de regnat och blåst hela dagen.. dessutom tycker jag de skulle vara lite väl taskigt att lägga spår över fälten där vi gått två dagar i rad och jag dessutom lagt tre spår. Så hon fick nöja sig med att komma ut och pussa hejdå till deltagarna :) 

I veckan kommer de bli mycket vila för djuren då jag snart har tenta och kommer lägga mycket tid på skolan… Men jag börjar ju lära mig att vila är nyttigt ;) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar