onsdag 11 juli 2012

En man förstörde min dag!

Att gå in i diskussioner med en hundrädd människa kan vara en av de saker jag försöker undvika här i livet. Inte för att jag inte kan diskutera men det brukar vara som att försöka övertala en ko att äta kött. Meningslöst. Idag kom jag dock ofrivilligt in i en sådan diskussion och jag kokar fortfarande...!

Kom precis tillbaka från skogen med alla tre hundarna. Hade kört ett minimalt dragpass då temperaturen äntligen kröp under 19. Inget allvarligt utan mer lite löpning för mig och skifte mellan hundarna så rappi fick vänja sig vid linan.  Zo-Rappi, Rappi-Heffa, Heffa-Zo. Max 200 meter var sen byte så inte speciellt ansträngde. Kom tillbaka till bilen, skrittade av och stretchade, började sen ta av hundarna utrustningen och den hund som var klar fick order om att lägga sig ner. Heffa som älskar alla möjligheter som innebär SOVA slocknade innan jag hunnit börja med Zo. När hundarna var "avklädda" började jag lägga in prylarna i kärran och hör plötsligt en otrevlig mansröst som skriker på mig. 

Mannen: Hur i all värden kan du låta mig som hundrädd utstå detta!?! 
Jag: Ursäkta, utstå vadå? [hjärnan gick på högtryck för att komma på vad han menade] 
Mannen: Ha tre sådana bestar [ta åt er gänget, ni ser farliga ut] lösa sådär!!!
Jag: Du menar sovandes lösa 30 meter ifrån dig? 
Mannen: JA! Du kan ju aldrig garantera att dom inte flyger på mig vilken sekund som helst! 
Jag: Jo det kan jag. Så länge du inte kommer 20 meter närmare med den hållningen och tonen.
Mannen: Det kan du inte alls göra! Jag vet att du har lagen på din sida men det är idiotiskt gjort av dig! Jag har blivit biten flera gånger av sådana där bestar och ägarna har sagt att dom inte skulle göra något. 
Jag: Tråkigt att höra. Dessa människor borde förmodligen inte ha hund. Men jag förstår fortfarande inte varför du skriker på mig? 
Mannen: För att det kan slå slint i dina hundars huvuden när som helst och så attackerar dom mig!! 
Jag: Då slår det nog slint i mitt huvud först. Jag ska snart sätta in dom i kärran därför dom ligger lösa på marken. 
Mannen: Du lyssnar ju inte på mig! 
Jag: jo! 
Mannen: Varför säger du då att det är mitt fel om jag blir biten? 
Jag: Det har jag aldrig sagt? Som hundägare har man ansvar för sina hundar. Därför har jag alltid mina hundar kopplade på promenaderna för att hundrädda människor ska känna sig tryggare. Hundrädda människor har däremot en tendens till att dra till sig hundars nyfikenhet på grund av deras energi. 
Mannen: Det tror jag inte på! Du är precis som alla andra. Förstår inte hur du kan resonera sådär! Jag hoppas att dina hundar biter någon så det blir rätt åt dig att du har dom lösa! 
Jag: Tråkigt att du önskar att någon ska bli biten! 
Mannen: Jag ser ju på dina hundar att dom är aggressiva! [samtliga hundar ligger ner, bara Zo som inte sover] 
Jag: Aggressiva är dom inte! Men jag skulle inte rekommendera att du springer emot mig med den tonen. 
Mannen: Se där! Du har inte koll på dom! 
Jag: Jo det har jag och jag ber som hemskt mycket om ursäkt för att dom skrämde dig när dom sov under tiden du gick. Men låt mig bara konstatera en sak. Ingen av dom har rört sig en MILLIMETER sen du stannade och då skriker du fortfarande på mig! 
Mannen: Du är lika knäpp som dom andra [Han vände på klacken och gick] 

Visst ser hon farlig ut?

Vad ska man säga? Vissa människor kan verkligen förstöra en hel dag! 

10 kommentarer:

  1. Öhh??!!! Alltså påriktigt, vad är det för människa som resonerar så om tre lugnt liggande schäfrar? Usch blir irriterad bara av att läsa det! Man ska väl hålla avståndet och inte stå och skrika på ägaren om man är rädd, då får de nog hundarnas uppmärksamhet..

    SvaraRadera
  2. Jävla idioter det finns. Han kunde ju bara bett dig koppla dom om han nu tvunget skulle säga nåt. Klart gubbjävel blivit biten in han står och beter sig hotfullt,vi människor gör ju lika dant,hade han gapar på mig på krogen hade jag fan oxå velat "bita" honom.. skaka av dig bara hälsar Peter och Fonzie i Hjo:)

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha!! Ursäkta men det var så knäppt!! Han är inte värd att lägga energi på..

    SvaraRadera
  4. Hahaha sådana människor är ju bara för roliga

    SvaraRadera
  5. ????????????? tror ikke han var hundredd men mere provoserende for han liker ikke hunder, en hundredd person ville ikke gjøre det der, den ville heller gå undan en å stå å skrike slik det er å provosere hundene til angrep på hvor mange han har gjort det mot??? kanskje flere siden han har blitt bitt "så" mange ganger og etter fått det stakkars dyret avlivet p.g.a. at den er farlig den som er farlig her er mannen

    SvaraRadera
  6. Sorgligt att vissa tycks gå hur långt som helst för att bevisa att de har rätt. Jag upplever att han försökte bli attackerad och bli biten bara för att visa att han hade rätt. Rent idiotiskt!

    Jag tycker att det var starkt av dig att stå på dig och fortfarande hålla en klar tanke över situationen! =)

    SvaraRadera
  7. Fan va jobbigt! Jag var inte ens med om det, men bara att läsa det får mig att koka lite inombords. Den sista jubelidioten är inte född än. Cred till dig som behöll lugnet som du gjorde, Matilda.

    SvaraRadera
  8. Tur att du fick avreagera dig med att kamma bort lite päls från Xano,jo det finns mycket stolligt folk.Hundägare är en bra måltavla att ge sig på när man själv haft en dålig dag,bra att du höll dig lugn iallafall.Ha en trevlg kväll!!

    SvaraRadera
  9. Ja vad säger man? Världsklass på dne gubben du! :P

    SvaraRadera