måndag 21 oktober 2013

Lydnad 22:30 en söndag

Att man som hundidiot ofta blir kategoriserad som "knasig" är det väll ingen som kommit undan. 
Igår försvann några av de "normalpoäng" jag samlat då jag 22:30 stod i regnet på ICAs parkering och ställde upp rutan för lydnadsträning med hundarna. 

Lilleman vad laddad från klorna och de krävdes en hel del koncentration från mig för att inte absorbera hans stress utan istället hjälpa honom sortera energin. 
Några vändor FF fram och tillbaka och han var tillbaka till sitt härliga jag igen. 
Kan man visa att man kan koncentrera sig får man också göra roliga saker så som -KONAN- [lillemans nya favoritmoment] och sen lite -RUTAN-. Va frestad att sätta ihop de till elitrutan men struntade i de då jag inte ville öka hans stressnivå [ibland tänker blondinen]

Paus för lilleman i ett försök att övertyga den otroligt skeptiska prinsessan att de visst är kul att komma ut i regnet vid 23:00 en söndagskväll. 
Hon var svårövertalad & efter ett litet halv lamt pass insåg jag att hon inte kommer sluta protestera över att få vatten i öronen och förlusten av skönhetssömn som träningen innebar... 
Så hon fick krypa tillbaka in i bilen och rulla ihop sig på sin rosa fäll.


Lilleman fick komma ut en gång till och träna lite plats. 
Har insett att jag lagt på tok för lite tid på det med honom något jag kommer ändra på nu. 
Att få komma ut en andra gång var lite för roligt och de tog ett tag innan jag kunde samla honom så att "Go´natt" inte innebar att man ronderade kundvagnar.. 
Men när hunden väl la sig ordentligt och INTE ronderande, spelade död, satt kanin osv.. så låg han fint! 
Kunde störa honom bra mycket innan han inte kunde hålla sig och lyfte huvudet men var snabb på att lägga ner det igen. 

Så nu vet jag vart jag ska lägga en del energi. 
PLATSLIGGNING med en laddad hund! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar