onsdag 26 december 2012

”En unghunds träning är en introduktion, en prao helt enkelt”

Mission "Bygga ett sunt ekipage med en vrålsnygg hund" ska påbörjas. Detta för att få lite struktur i Rappis fyträning. Första milstolpen blir röntgen sen kommer det ticka på. Som rubriken säger så kommer vi ta de lugnt då Rappi fortfarande är liten MEN hon är färdigväxt. Mycket av träningen bygger på att vi båda tränas vilket jag satt som krav på mig själv.
Förväntar jag mig att min hund ska vara i form så ska hon förvänta sig det samma av mig. Jag ska inte kräva att hon ska göra jobbet åt mig i tex draget. Jag ska vara en tillgång inte ett hinder.

Så efter lite funderingar har jag lagt upp en liten sammanfattning av vad jag tänkt för Rappi.


Foder: Grunden till resultat. Utan energi blir det ingen utveckling
♥ Hon kommer gå över och äta mestadels BritCare hundfoder [mix mellan active & junior] som är mer eller mindre ett färskfoder i torrfoder form. Detta för att det är svårt att passa in färskfodret med träningar men hon kommer även att äta det. Allt för att hon ska få i sig det hon behöver. Vet att det finns tusen olika foder men detta passar mig & Rappi mår bra av det.  
Ett tag framöver kommer jag jobba på att få upp henne i vikt då hon i dagsläget är väldigt tunn. Hon är otroligt aktiv i hundgården så där försvinner mycket av hennes energi. De dagar vi tränar kommer hon få mat efteråt så hon får tillbaka energin. Alltså kan det bli tre mål mat vissa dagar.

 Som tillskott kommer hon äta Happy Dogs pulver och det efter träningarna. Vid kommande tuffare pass kommer hon få det även innan utblandat i vatten för att ge henne optimal ork. 
Då fodret är sprayat med laxolja och junorfodret innehåller glukosamin så kommer jag inte behöva ge henne det som tillskott.

♥ Hennes frukost sprejas med lite olja.


FYS: Vägen till muskler & kondition
 Nu under vintern kommer de bli en del skidor och det med en sakta ökning på längden och tyngden i linan. Nu i början kommer de ligga runt 2,5km och det med en Matilda som har pigga ben! Då kommer hon få lagom tyngd i linan utan att behöva ta i överdrivet mycket.

♥ Snart anländer även vår WP sele [som blir specialdesignad] och då kommer hon få börja med 10% av hennes vikt i korta stunder. För att sen öka tiden och så småningom vikten.

♥ Hon kommer även få fortsätta springa lös och skritt-tränas!


Massage & Stretch: Får alla bitar att falla på plats & ge maximalt resultat
 Viktigt del för att allt ska ge resultat. Så vi kommer ägna oss åt de efter varje fyspass.

♥ Hon kommer även träffa en massör då och då samt en fysioterapeft som ska se till att allt är som det ska!

Rappi just nu
♥ Vikt: 27,2kg 
♥ Vänster lår: 41,2cm 
♥ Höger lår: 41,5cm 


Lillan idag

3 kommentarer:

  1. Det ska bli spännande att följa. Förhoppningsvis blir man inspirerad att följa exemplet på "egenträning" :)

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg! Lycka till! :-)

    SvaraRadera