torsdag 5 september 2013

På en kulle i skogen

Jag har tidigare hört att hundar kan växa rätt mycket av att börja träna olika grenar [nu tänker jag inte på muskler eller på höjden utan i huvudet] . Typ skydd och liknande. Det jag däremot inte trodde var att patrullhundsträning skulle få Rappi att växa så mycket som hon har gjort och på så kort tid. 

Hon är långt ifrån den hund hon var på första träningen. Idag ber hon inte om ursäkt för att hon är med. Idag ska hon va först ut till figg, hon tar för sig bland de andra människorna i gänget och hon är mycket mer självsäker och självständig. Att vi båda tycker de är sjukt rolig sak att pyssla med har ju inte gjort att hon bromsat i utvecklingen. 


Ikväll var de som sagt bestämt date med Per och Linnéa och då även Rappis stora beundrare Västing,  för lite träning av stående bevakning i mörker. [ Man får ett ganska tydligt kvitto på att man är en riktig hundidiot när man ser fram emot att sitta på en kulle i skogen i mörkret med sin hund i lite mer än en halvtimme] Lät Rappi lägga sig ner denna gången för att se hur tydligt hon markerar liggandes. 
30 minuter senare är jag toknöjd! Hon har haft tydliga markeringar och visat placeringen på figgen vilket gjorde att man tydligt kunde följa hur han gick. Hon var dessutom tyst och lugn hela tiden. 
Min fina lilla sessa! 

Bad Linnéa visitera henne innan vi skulle åka och de får vi nog göra fler gånger. 
Hon försöker åla sig lite ifrån en ordentlig koll av tänder och tassar. 
Men va vore hundträning om de inte fanns något att träna på? 

Nu ska jag sova! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar