tisdag 3 september 2013

Tränings tävling!

Idag var det dags för träningstävling. Valde att starta båda då jag ville stämma av hur Blixt klara av att hålla ihop sig. Rappi var jag mest nyfiken på vad hon skulle göra då hon haft lydnadsvila sen lydnadsprovet för certprovet. 
Tyvärr blev jag lite sen hem så de blev att slänga in hundarna i kärran och stressa till klubben. 
Alltså hade jag en liten svart hund som höll på att explodera av förväntan. 

Blixt
Platsen började KANON och han låg fint när hunden bredvid reste sig. Tänkte precis lägga till ett kommando då han lyft på huvudet när han la ner det igen. Tyvärr sprang han helt plötsligt till mig [15sekunder kvar] och med facit i hand skulle jag stöttat honom med ett kommando. 
Tandvisning: 10
Linförigheten var han lite väl övertaggad men fin attityd och glädje. Tyvärr lite för glad.. så han gled fram lite vilket leder till en liten trängning.  7.5
Läggande: kändes som om han la sig snabbt men han hade lite luft kvar. Blev DK på uppsättandet då vi inte satt ihop momentet innan. Passade på att göra om moentet då uppsättandet inte riktigt funkade. 8.5 
Inkallning: Ja du lille vän... FULLT ÖS RÄTT IN I MIG... jorå såatte. Räcker så! 7.5
Ställande: Så sjukt fint! Mammas prins!! 10 
Apportering: Gjorde om de då han inte riktigt fattade vad som förväntades. Lite tugg men han har ju inte fått den vid sidan innan. 8.5 
- Blixt tycker testledaren ska ge tillbaka han apport till honom. Försöker stjäla den. Försöker med lite mer utan resultat - 
Hopp över hinder: ALDRIG gjort innan och jag är nöjd med lilla tussen.
Helhet: 8,5
Totalt: 135p 
Grym bild tagen av Linnéa Andersson! 

Rappi 
Platsliggning: Fin plats men hon reser sig [igen..] när jag ställer upp bredvid. 5
Tandvisning: 10 
Linförighet: Hon testar att göra framförgående typ 3 ggr och sätter sig sjukt snett/segt. 6.5 
Läggande: Lite låg i transporten men fint i övrigt. 9.5 
Inkallning: Kommer inte på första och travar in. 7.5 
Ställande: Gör först ett läggande. Rättar till och gör om momentet då tar hon något steg.
Apportering: Lite skeptisk då hon bara vill till hoppet så tar den lite tveksamt.
Hopp: Försöker tjuvstarta, säger åt henne vilket ger lite segt tempo. 8 
Helhet: 8 
Totalt: 145 poäng 

Nu skulle man ju kunna tro att jag är missnöjd med poängen, but hey. No way! 
Blixt har ALDRIG gjort hoppet, apporteringen, ställandet och läggandet som moment. Han har dessutom bara legat EN plats. Visst han var lite väl taggad men han var GLAD och löste problemen efter vad jag lärt honom. Superstolt över att han höll ihop så fint med tanke på att jag bara tog honom ur hundgården där han stått och haft tråkigt hela dagen! 

Rappi och jag fixade återigen LÄGGANDET som så länge varit mitt hjärnspöke. 
Hon har dessutom skön attityd mellan momenten och med den träningen hon fått kan kan inte kräva mer. Fina lilla sessan! 

Så tro de eller ej men jag är nöjd med mina glada fluff och nu vet jag vad vi behöver träna på! 
Godnatt! 

1 kommentar: