måndag 12 december 2011

Hund2011

Idag har jag verkligen varit inaktiv. Sov nästan tolv timmar i natt vilket var fruktansvärt skönt men det säger även en del om hur mycket jag varit igång i helgen.


Vår fina monter 

Jag var en av de lyckliga och stolta personer som i år fick stå och representera schäfern som ras i schäferhundsklubbens monter på Hund2011 tillsammans med en hel hög av kunniga människor. Var jag inte stolt schäferägare innan så är jag det efter detta. Det är helt underbart att kunna stå och prata med personer där den ena letar en IPO-hund, en annan en familjehund, den tredje en agilityhund och den fjärde en servicehund och där jag kan säga till samtliga att en schäfer utan problem klarar allt det där det är bara att ringa till de uppfödare som avlar på den typen av schäfer. Tro mig att ögonen på många blev stora och hakan damp i backen. Filen och bildspelet om schäfern som tiokampare var mer än uppskattat och det var MÅNGA som stannade bara för att få titta på dom för att sedan lämna med ett WOW! 

humöret är på TOPP! 

Jag tyckte ändå jag hade bra peijl på allt vår älskade klarar av att göra men när frågan om vallning kom upp kände jag min rätt nollad... Nog för att jag vet att schäfern kan valla men jag kan inget om vallning eller hur schäfern är som vallare. Var på väg att säga "jag är hemskt ledsen men jag vet faktiskt inget om det där..". Hann dock aldrig säga det innan Rose kommer fram och börjar berätta hur den vallande schäfern jobbar och hur den skiljer sig från de andra vallande raserna som finns. Efter det så lämnade en lycklig tjej montern med en helt annan syn på schäfer än den hon kom med och kvar i montern stod en Matilda med ytterligare lite mer kunskap om rasen under fötterna. Awesome! 

Fina Donna! 

och goa Samson! 
Så är numera hes för att jag i över 30 timmar stått på mässan och berättat om schäfer [de väger över för alla dom timmar det tagit att fixa och trixa för att det skulle finnas något att titta på]. Att det finns en schäfer för ALLA oavsätt om du vill ha den för Lydnad, Drag, Agility, Räddning, IPO/BSL/IPO-FH/BHP, Vallning, Skydd, Sök, Rapport, Räddning, ledarhund, Försvaret, familjehund, utställning, Freestyle, Rallylydnad, Flyball, Polishund, Bombhund, Narkotikahund eller servicehund.  Det gäller bara att hitta en bra individ och med med det urvalet av bra schäferuppfödare det idag finns så är det inte speciellt svårt. SCHÄFER ROCKAR!!! 

Helgens "MOMENT" var riktigt berörande. Hade sprungit iväg [sprungit och sprungit.. tacklar mig fram är en bättre förklaring] för att hämta lite vatten åt hundarna i montern. Tillbaka kommer jag och ser hur en rullstolsbunden man sitta med ett gigantiskt schäferhuvud i knät och prata TECKENSPRÅK medtvå av tre jobbande i montern..!!! HUR stor är chansen att en döv man med en döv assistent kommer in i en monter där mannens favoritras finns och han kan göra sig förstådd med två av tre personer i montern? Efter denna man kom det sen en rad olika människor med rullstol och hälsade på oss. Alla med lovord om att vår monter var så öppen och våra hundar trevliga. Vem vill inte representera schäfern i sådana lägen? JAG!! 


Så tack ALLA som kom och hälsade på och som hjälpte till. GULD värda!!  Ännu större tack till hundarna som orkade bli klappade flera hundra gånger varje dag, få barn över sig eller rullstolar inkörda i gallret och ändå vara lika glada. Ni var BÄST! Glömmas ska inte RM's hundcenter och Mera Dog som såg till att alla hade likadana tröjor! Bara det gjorde att vår monter var välkänd! 

ett av alla lyckliga barn som fick krama på schäfrar! 

Nästa år hoppas jag att alla hjälps åt med att få in material. Börja skicka redan nu så kommer vi ha en oslagbar monter!  Hoppas även att alla åtta införselbrev för hundar blir använda nästa år. Det hade varit GRYMT!!! 

Nu laddar vi om inför MyDog i Göteborg [Missar tyvärr det då jag är utomlands] men för er som inte kom till Stockholm, ÅK! 

nu ska det lagas tacopaj med min syster och hennes man! 
Stay safe!! 


6 kommentarer:

  1. jag såg dej på hundmässan i helgen =)
    fast inte vid montern utan vid annan plats i mässan tror det var vid där schäfrarna hade utsällning...

    SvaraRadera
  2. Så fint skrivet gumman! :)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Fint och sant skrivet! Schäfer är oslagbar som ras, bara den är rätt avlad så att den får vara frisk.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket allihop! :)
    Håller med dig Kicki att den får vara frisk är det viktigaste!
    kram

    SvaraRadera