måndag 3 oktober 2011

Bra energi!

Har haft en sån SJUKT bra dag idag. Vaknade med ett leende på läpparna och det sitter fortfarande kvar . Lite jobb sökter och en power walk gicks på förmiddagen sen gjordes ett riktigt bra pass på Sportlife, trots att jag är grymt svag i mina axlar..! [har en rygg som mår sådär nu.. skulle kanske vilat idag ändå..]

Hundarna fick inte vila idag heller [Zo får helt enkelt vänta lite till med sin vila..] Båda gjorde helt underbara lydnadspass idag, där Zo utvecklades otroligt i många delar. Den där lilla tjejen växer för varje dag i mina ögon!

Heffa fick börja idag och han måste ha smygtränat för idag va han grym! Traskade på bra i fria följet och har fin kontakt. Fullkomligt älskar när han ska skynda sig runt på helomvändningarna [har lite hjälper kvar] inte lätt att koordinera kroppen alla gånger. Planen för idag var att lära in apportering. Har medvetet väntat med den då han tappat tänder och haft väldigt ont i munnen...
Det hela började bra men när den lilla grisen kom på att man skulle springa och hämta apporten [som mamma värderade väldigt mycket..] va det av någon anledning MYCKET roligare att ta apporten, se på mig med världens retsammaste blick- springa för livet-gömma apporten under trappan-komma ut helt överlycklig! Han blev måttligt snopen när belöningen uteblev för denna briljanta idé. Så det var en lite mindre glad Heffa som gick tillbaka och hämtade appporten för att sen enormt motvilligt lämna tillbaka den. Min lilla klump!
Efter de gick vi tillbaka till att träna hantering så några springa iväg och gömma apport möjligheter fanns inte.



Zo gjorde ju som sagt ett riktigt bra pass. Då träningen idag var lite oplanerad [hade inte räknat med energin hon hade ] tränade vi på dom bitar hon inte kan eller har haft jobbigt med.
Började med transportsträckor med belöning på lite olika ställen, la sen på lite press på koncentrationen. Detta svarade hon riktigt fint på och hon gick från att va lite halvt osäker på  de långa sträckorna till att trampa på bättre och bättre för varje meter. Nu ska vi bara börja lägga in helomvändningar.
Presenterade därefter metallapporten för henne, hon har ju inga större problem med att apportera olika föremål så att de va en metallapport istället för en i trä bekom henne inte för fem öre. Utmärkt! Då slipper vi träna massa på det!
Sen gick vi över på att träna de Zo hatar mest av allt i lydnaden och det är lägganden. Ligga är enligt henne fruktansvärt onödigt [man blir kall, smutsig och man måste anstränga sig] sitta går bra med ligga...
Har funderat fram och tillbaka på hur jag ska få henne att lägga sig snabbt omedvetet och har kommit fram till att lära in det under språng. Så de provade vi och med ett litet hot [läs förklaring] efter första läggandet så gick de riktigt bra, klart de kan bli bättre men de är helt klart inte så långsamt som jag trodde det skulle vara. Min tjej!
Avslutade med lite kortare transportsträckor som va så fina så fina. Ska bli kul och se om hon fortsätter så här för då kan de bli riktigt fint! :)

I morgon ska jag ÄNTLIGEN får rida lite. Snälla Linnéa ringde och sa att de hade lite hästar över till mig så från och med i morgon kommer jag vara lugnet själv. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar