måndag 31 oktober 2011

Dagens lektioner..!

Måste erkänna att åka runt med livet i en resväska inte är så dumt ändå. Börjar trivas med att åka runt och ständigt träffa nya och kunniga människor inom hundens alla områden. Denna gång är de ju jakt och apportering som gäller :D


Har börjat landa efter en grymt rolig dag, även om jag enligt de kunniga i huset fortfarande inte gjort en "riktig" träning... Fick börja med att kolla på hur en dirigering ska se ut med alla signaler och kommandon. SJUKT häftigt! Sen va de då min tur att testa och min hjälpreda va lilla Ouzo. Började med en dubbelmarkering, vi klarade oss faktiskt galant [tur lilla flickan är duktig för de va ju hon som gjorde de mesta ;) ]
Omgång två blev det en svårare variant och där visade Ouzo vilken rutin hon har. Dummie nummer två låg i ett dike utanför ett staket som låg intill en väg vilket gjorde det lite svårt för damen att reda ut situationen. Hon sökte riktigt fint men fick inte upp en ordentlig vittring. Så hon gick tillbaka på fältet en liten bit för att börja om, då blåste ja stopp för att kunna omdirigera henne men sen det där med tecken och kommando blev inte riktigt rätt.. jag sa UT men teckande STOPP..  De är här rutinen kommer in ;) Ouzo vänder utåt men står still och väntar tålmodigt på att jag ska rätta till tecknet och göra rät. När jag väl gör rätt kombo av kommando och tecken springer hon klockrent. Tösen! :')
Måste ju ge cred till mig själv som även fick till ett sidotecken på sista apporten.
Va helt salig efter detta passet!!

Min fina svarta lärare 




Pass två innehöll lite svårare terräng i form av vass och vatten på ena sidan. Annars liknade det de föregående passet och var mest ett pass för att bygga upp samarbetet mellan mig och fina tjejen. Tycker att jag fick rätt bra koll på hur och när de olika signalerna/ tecknen ska ges efter detta passet.
Apportering är verkligen galet kul och jag de spred sig ett lyckorus varje gång den lilla svarta vände åt mitt håll med en dummie i munnen. Helt sold!

Nu blir de att ta de lugnt och ladda inför en "riktig" träning i morgon. Taggad till tusen :D

Stay safe!

3 kommentarer:

  1. Snart kommer det en guldis alltså ;)

    SvaraRadera
  2. Jakt är oslagbart, speciellt när det funkar ;)

    SvaraRadera
  3. Hoppas på de Jeanette :)
    Verkligen Hanna de är galet kul då :)

    SvaraRadera