fredag 25 februari 2011

Hemma!


Grattis till Roffe och Ninja! 
Inte alla torsdagar man är hemma vi 01.00 som tur är så har jag sovmorgon till åtta i morgon och de uppskattas! 

Gjorde ett försök att vara "duktig" idag genom att planera in skidåkning och drag med hundarna. Bara de att folket som åkt bil på isen sabbat så mycket så de går inte åka över huvudtaget! Gjorde ett försök på ca 1 km sen gav jag upp. Snörade på mig löpardojjorna och tränade start och intervall istället :) Riktigt fina starter av Bus och Zo hängde på bra med. Mikki har börjat få ett jämt och fint drag nu och hon är MYCKET säkrare och tycker att de hela är skitskoj! Antar att jag kommer ha träningsvärk i morgon men de visar ju bara att de hela gav något! ;)

Traskade upp till farfar -nervarvning och plockade fram koner och ställde upp rutan. Gjorde som Jeanette tipsat mig om men fick noll respons från min hund. Saker jag valt att lämna är inte tillräckligt intressanta för att hon ska gå dit och kolla dom också... Men lyckades få henne att ändå försöka se va de va jag tittat på och tillslut fattade hon att de var konerna som va grejen. Innan dess hade hon både försökt apportera konerna, gjort "konan" på alla fyra koner och gått igenom en rad andra saker hon kan. Allt för att undvika saken jag tittat på. Psykbryt! 

Nåja får lägga lite fler timmar på de där momentet. Något annat som var intressant med dagens träning var vår fjärr. Den funkar riktigt fint på 2 meters avstånd men så fort de ökar med bara ynka 50 cm så blir de kortslutning och förståelsen för "Sitt" och "ligg" finns inte i hjärnbanken. Så tips någon? 


Efter allt hårslitande så var de dusch och fix inför trippen till Göteborg. Riktigt bra kväll med fina hästar och bra ryttare. Sverige knep guldet i 1.5 klassen ;) Råkade även få med mig en rosa Craft tröja hem, nya lydnadströjan ;)

Dags att krama kudden! 

7 kommentarer:

  1. Du ska inte lägga dit saker, pilla lite i backen och skit i föremål så du slipper hennes stora Å. Det är bra att hon gjorde konan. Som sagt hon ska bara lära sig att konerna är viktiga.
    Sen var eftersom ska du sakta kräva mer och mer, innan hon får beröm. När hon har 100 procent koll på att det är någonstans(!!!) mellan konerna som du är nöjd så plockar du fram belöning. Så får hon prova sig fram vart "punkten" i rutan som utlöser belöningen är. Håll hennes Å så dämpat som möjligt. Det var här jag plockade in klickern på Samson. :)

    Kramisar

    SvaraRadera
  2. Jag la aldrig dit något, såg att de lät så i texten (: Pillade i backen och hon va skitavis på att hon inte fick se vad de va som va så intressant men så fort jag lämnade punkten va den totalt ointressant "/ Så va inne på klickern som du säger. Men tänkte ta de vid ett annat tillfälle för hon va lite "låst", eftersom hon inte är van vid att jobba själv på de sättet så går de till en viss gräns sen tar de stopp. Så ger de ett nytt försök idag :D

    Kraaaaaaama

    SvaraRadera
  3. När det gäller fjärren är det lustigt. JAg har en hund som inte kan fjärren inne på korta avstånd men ute på fullt så fungerar det kanon. Tror ändå på hjärntvätts emtoden här, det är bara att fortsätta nöta...

    SvaraRadera
  4. Det är bara att fortsätta nöta fjärren och öka bara ett steg i taget. Frågan är om du blir "osäker" på det längre avståndet och att kommandot på så sett blir annorlunda. Har du möjligheten att filma, så gör det.

    SvaraRadera
  5. Kan mycke väl vara så. Min kamera och jag bråkar lite så kan inte film just nu men snart anländer en mobil och då komemr de bli filmbombning så ni verkligen ser våra fel och kan vara till galet mycket hjälp! (:

    SvaraRadera
  6. RUTAN!!
    Min Ipo är en riktig boll idiot, jag har lärt in rutan på samma sätt som frammåt sändandet. Man får göra "ett system".. Varje gång vi är på väg mot frammåt sändandet så viskar jag , "var e din boll", och när vi står på punkten så stryker jag homom på kinden.. DÅ VET HAN VA DET ÂR!!!
    Så med rutan så, viskar jag rutan och gör konerna lite mystiska, och jag har ALLTID ett föremål där, det är för mig och bollen han jobbar och då är det den han vill ha och ska ha i sin ruta, tycker jag iaf.. :-)
    Jag tränade rutan, tja kanske 15 skick sen la jag ner lkl 2 träningen, så testade jag de några veckor senare, bara gick fram och ställde mig 15m ifrån en ruta, (gjorde mitt "system") före. och han visste vad jag ville, de enda han kom ihåg, ååå min boll min boll min boll:-)!!! han sprang till rutan perfekt.. :-)

    SvaraRadera
  7. Hade jag kunnat ha boll på min dam så hade jag nog kört något liknande men tyvärr kan jag inte de just nu :(

    Men ska lägga tipset i minnesbanken till nästa hund :D

    SvaraRadera