fredag 25 februari 2011

Skäms!

Ovärd dag i skolan och jag är sjukt trött så ska krypa ner under täcket i någon timma innan jag ska jobba. Vet inte om jag kommer kunna sova för är lite uppe i varv just nu. Glad som en tok men har sjukt dåligt samvete!

Bestämde mig för lite lydnad idag igen och ett nytt försök på rutan. Satt på tåget hem och funderade på hur jag skulle göra, vilka för och nackdelar de fanns med de olika idéerna. Bestämde mig för att prova en ny idé! Eftersom Mikki har svårt att jobba framför mig, vill gärna ha ögonkontakt med mig när hon blir osäker vilket resulterar i snurr. Vi hade de i draget innan, peppade jag så vände hon eftersom hon vill titta när jag pratar. När hon blir säker på vad hon ska göra går de utmärkt att vara bakom, SÅ. Jag ställde upp rutan, satte Mikki på ena sidan sen ställde jag mig snett emot henne vid sidan av rutan. Rutan är framför henne och jag snett framför och kommenderade när hon hade fokus på rutan -hade pillat lite i backen innan. Resultatet blev att hon sökte sig mot rutan och jag kunde uppmuntra henne utan att bryta henne. Så efter två sådana skick hade hon slutat chansa och faktiskt tänkte, "Vart vill hon ha mig?". Så med lite mer sådan träning så ska de nog gå vägen. Sista skicket skickade jag henne från utgångsposition, alltså med mig bakom ;)
Fjärren blev de lite nötande på. Tror jag måste ha henne säkrare innan jag börjar dra ut avståndet så vi har mycket att öva på. (:

Nu kommer de jag skäms över... Nero stod och mer eller mindre BAD mig om att få komma ut, vilket är ovanligt. Tänkte att de skadar inte om han får köra lite. Så började med fotgåendet och tja förutom en aningens sned position så var de GRYMT, vilken kontakt! -han som brukar tycka att mammas tryne är för fult för att titta på i grodperspektiv Försökte minnas vad vi kört för moment innan jag "la av"...
Provade fjärren, "Sitt, ligg", den satt. Kollade rutan, den satt -lyckats lära en hund i alla fall... kollade inkallning med ställande och läggande, den satt med lite segt ställande. Kollade apporteringen, den satt. TILL OCH MED KRYPET SATT! bästa momentet efter fria följet! Vi körde alltså nästan ett helt IPO program + tvåans program + kryp och de va inte mycket att klaga på. Visst att saker kan putsas till men ändå. Lagom bra samvete jag har nu, men mammas Gris är tillbaka!  
Funderar på om jag ska försöka hinna med BLS II på honom så han får vara med på SSM för han är grymt fin nu! Kanske leta lite utställningar med öppenklass med... åhh är glad att min fis gris är glad igen! Förresten, kolla skillnaden i hans färger, den första är från början av vintern och de andra två är ganska nytagna. Vet att de ser redigerade ut men har inte gjort ett SKIT! Mammas fina! 

Prinsen♥  

Nehe sova nu!

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att kunna vila hundar i form :)

    SvaraRadera
  2. Helt underbart ;) Önskar de fanns "Vila in moment" :D

    SvaraRadera