tisdag 1 februari 2011

omskakning!

ruta 1
Alla gör vi våra misstag när vi tränar hund, vissa större eller mindre än andra. Jag hör till dom som gjorde ett lite större... Skulle egentligen inte tränat idag eftersom mitt huvud inte är helt okey och vi skulle haft matteprov i morgon men när de blev flyttat så blev de träning ändå -står fys på schemat men de kan jag inte just nu

De tog oss 26.5minuter att hamna i harmoni idag.. Har tillåtit min hund att ligga högre i drift än vad jag klarar av för länge vilket innebär att hon mer eller mindre skiter i de korrigeringar som kommer från mig. Hon är helt enkelt för glad och frimodig, inte för att de är fel men i denna utsträckning är det de. Vår relation är sämre än vad ett par som håller på att skiljas är -bittra sanningen och allt är bara upp och ner.

Hon är för låst i byte och de krävs en otrolig pondus och auktoritet att bryta den barriären hos henne. Något som jag kommer klara så småningom men inte just nu, tvivlar lite på mig själv och är bara 99% i korrigeringarna vilket verkligen inte räcker på henne. Så idag bytte jag totalt taktik när jag insåg att de här går verkligen inte, ingen av oss njuter av träningen! Jag var bara frustrerad av att hon inte ens ägnade en millisekund år att fundera på vad min korrigering va menad till.. De är stor skillnad när man har sina träningskamrater som är med och Thomas som trygghet. Då kan jag plocka ut denne fullt ut! Men inte just nu, ingen av oss är redo och de är upp till mig som förare att känna de! Så...

Gick för de första ur henne den mesta energin för att jag skulle kunna kommunicera med henne, stor skillnad på den hunden. Sen började vi positionssökning med enbart "bra" och "fiiint" som beröm. Vilket gav resultat ganska snabbt. Båda var på de klara om vad vi ville och vi började SAMARBETA! Tryggheten och känslan i bröstet på mig växte och hunden jobbade som en idiot för mig med en totalt rofylld blick. Ni kan ju förstå vad de finns för energi i henne när hon efter 45min konstant koncentration fortfarande trampar på och har energi som en RedBul kartong!

Vet ju egentligen att de är på de här sättet jag borde träna henne just nu och ändå väljer jag sidospår stup i kvarten... men ska verkligen försöka hålla mig till de här nu tills jag kan kontrollera drifterna i henne bättre. Hon är egentligen en lätt hund på sitt sätt. Du som förare måste bara veta vad du menar och vill för att hon ska jobba för dig, kommer du till de läget är hon helt fantastisk!

Ha en trevlig kväll allihop, Min hjärna är mer än död så mår SÄMST nu! "/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar