onsdag 12 september 2012

06.09 hade valpen lärt sig något nytt..

06.09 idag blev jag väl medveten om att min kära valp lärt sig något nytt. Detta nya var hon otroligt nöjd med och jag är mest förtvivlad, förkrossad och uppgiven över att hon lärt sig det. Vad är de då hon lärt sig?
Hon har lärt sig något så jobbigt som att dra av mig täcket och släpa det till andra änden av rummet.. detta hände efter att hon försökt väcka mig två gånger utan att få någon respons. Ett täcke i andra ändan av rummet innebär att jag måste pallra mig upp om jag inte vill frysa ihjäl [skulle kanske ta en minut eller två innan jag dog men ett lidande är aldrig trevligt] samtidigt som jag reser mig är det lilla aset snabb som en vessla och hoppar upp i sängen så jag inte kan lägga mig igen...
Sjukt taktiskt av henne. Sjukt! Ska hundar kunna vara taktiska?

Så blev en extra lång promenad i morse [Heffa hatar sin lillsyrra som gjorde att han fick gå långt] och sen packade jag in den oförskämt pigga valpen i bilen och åkte för att lägga spår.
Blev spåret som jag så konstnärligt målat på bilden nedan. Det togs in vid en ålder på ca en timma och landade på någonstans mellan 300 och 400 meter så de var inte så långt [glömde sätta på gpsn i mobilen...]. Hade en färsk lega mitt på en av sträckorna [de rök ur den när jag gick igenom den] som jag tänkte skulle ställa till de lite för min lilla dam.

Blev ett riktigt fint spår idag IGEN. Känns lite som ett bakslag borde komma snart men jag är glad så länge de inte gör det. Idag hade hon sitt bästa vinkelarbete hittills och sträckorna spårade hon i en fin harmoni. Märks att hon börjar bli säker i sig själv. Hade en lite motvillig markering på första apporten även om hon la sig men de var SEEEGT och ganska snett..
Har en kort film på en del av den andra sträckan som har ett sidosteg [sen var tydligen minnet på ihonen fullt..] och kikar ni på det så kan ni kanske förstå att jag är nöjd!


När vi kom till djurlegan var hon så inne i sitt spårande så det enda som märktes var en svansviftning men inget mer. STOLT! Lite osäkerhet i bågen men hon kom tillbaka i sin spårharmoni på sista sträckan. De är verkligen kul att träna något som hunden tycker är så vansinnigt roligt och dessutom är duktig på!


Ser ut som om det blir spår även i morgon men sen blir de spårvila ett tag. Jag åker ju på utbildningi i två veckor på söndag. Har fått hundrum men har inte bestämt mig än om djuren ska få följa med eller inte...!
Förresten. Bara jag som tycker att Rappi har en extremt söt rumpa?

visst är den söt!?


2 kommentarer: