måndag 10 september 2012

Fint som snus!

Då var den inhandlad. Rappis alldeles egna spårjournal! Färg behöver jag väll inte ens skriva..? ;)
Så för att ha något att skriva på sidorna i den så mötte jag och tjejerna upp Petra och Mathias för lite spår vid lunch.


Blev ett liknande underlag som igår och det märktes på alla hundarna hur svårt de faktiskt är. Rappi fick ett liknande spår som igår men med en en spetsvinkel [skulle varit en 90 gradeare men Matilda hade inte riktigt koll på fötterna] och tre sträckor i den jobbiga sidvinden.

Hon visade upp så gott som samma beteende idag som igår. Svårt att befästa på sträcka ett och två av dom med sidvind. De sträckorna som hade medvind spårar hon som vanligt helt sjukt bra, eller som Mathias sa "fint som snus".. I vinklarna hade jag bytt taktik och är mycket nöjd med resultatet så kommer fortsätta så ett tag.


Det jag INTE är nöjd med idag och som jag måste hitta en lösning på [tror jag har en] är att hon på de två "jobbiga" sträckorna jobbar som en idiot men får ett stresspåslag i linan vilket gör att hon hänger sig i halsbandet och på så sätt blir otroligt trött. Hon slåt och chansar på att hamna i kärnan istället för att koncentrera sig.  Jag vill att hon istället för att lägga vikt i linan och "chansa" [följa vittringen som vinden flyttat på] tar de lugnt och letar spår, hittar de och är SÄKER på att de är rätt innan hon fortsätter framåt. Något vi ska ta tag i i morgon!

Dagens absoluta guldkorn var sista sträckan. Den var i sidvind men inte en millimeter att hon var utanför kärnan. Fin markering på apporten och en riktigt fin spårharmoni i hunden! Hoppas att de är den harmonin vi har i spåret i morgon! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar