söndag 13 januari 2013

Smyga förbi hästar

Trodde inte jag skulle köra någon lydnad idag men vid 4 skickade jag sms till Linnea och frågade om Nydalas ridhus var ledigt på kvällen. Vilket det var, fett! Försökte smyga genom stallet för att inte störa hästarna allt för mycket. Dock tyckte samtliga att Rappi var en spännande filur så vårt smygande var inte speciellt effektivt..


Lilleman hade lämnats av hos farfar och tjejerna plockats upp [han har blivit klickertränad under dagen]
Planen var att köra lägganden, ställanden och platsliggning med Rappi och jag lyckades hålla mig till det med undantag att vi drillade lite FF först. 

Inne i ridhuset var lite hinder uppställda och de är perfekta att gå fram och tillbaka bredvid då de är stora. Bra stillastående störning när man själv är i rörelse helt enkelt. Så blev lite FF fram och tillbaka mellan dem. Fick tillfälle att korrigera henne och sen flöt de på riktigt fint. 

Gick över till lägganden. Fin teknik på första, mer fart i andra och tredje var kalas så bestämde mig för att de fick räcka där. Påminde mig själv om vad det var vi tränade. Kontrollerade impulserna och gick vidare. 

Ställande. Inte helt nöjd med de första två men en liten förklaring i hur jag vill att hon ska göra och hon gjorde tre fina ställanden. Inte perfekta men fina och vi jobbar ju med att hon ska göra rätt, lyssna på vad jag säger och börja bråka nu kommer med all säkerhet leda till att hon blir osäker och välja att inta så låg position som möjligt vilket blir ett läggande. 


Tog en liten paus och körde lite trix som belöning, tänka sig att "backa" kan vara så roligt. Knashund! 
Platsliggningen blev de inte så mycket med... Lilla damen har nämligen svårt att lägga sig ner utan dubbelkommando och idag bestämde jag mig för att jobba igenom det. Och jobba fick jag [halva träningstiden gick åt detta projekt..] men skam den som ger sig. Det blev riktigt bra nedläggningar tillslut :) 


Hon skämmer bort mig. Så otroligt tacksam hund att träna! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar