tisdag 15 november 2011

bara en schäfer..?



Jag har två schäfrar, samma ras, olika kön men dom är olika som dag och natt! Ibland är det lätt att glömma att bara för att man har en schäfer så är den inte som "alla andra" schäfrar. Dom går inte träna på samma sätt, dom är OLIKA!


Same but different!  

Mina hundar är individer [precis som alla andra hundar..] som har mycket gemensamt men skiljer sig ändå så otroligt mycket från varandra. Heffa är lillkillen som har kommit på att samarbete är en fantastisk sak! Medan Zo önskar att jag skulle vara lite mer som farfar som tillåter henne att styra världen. TVÅ schäfrar men TVÅ individer. Är så tröttsamt när man hör folk säga "men du har ju haft schäfer innan, de borde du ju kunna!" Visst jag vet hur en schäfer fungerar över lag, vet vilka drifter som finns osv... MEN det betyder inte att en ny hund blir klar på tre veckor. Alla har dom sina svaga och starka sidor och man får klura och klura för att hitta ett sätt som passar varje hund. Skulle jag t.ex. gå ut och köra Heffa på samma sätt som jag kör Zo skulle han förmodligen tycka att lydnad är de värsta som finns och skulle Zo köras som Heffa så hade hon lämnat planen och försökt käka någon annan hund på parkeringen. Men visst dom är ju båda en schäfer...

Jag älskar att träna hund just för att dom är så olika även om man har flera av samma ras. Varje hund är en ny utmaning och ingen hund kan tränas på exakt samma sätt. Samma metod kan funka fast med en annan vinkel. Det är underbart. Utvecklingen som hundförare tar aldrig slut och man blir aldrig fullärd. Underbart! Det är en ständig morot för mig att försöka undvika de problem min förra hund hade och kunna tänka två steg längre. Lära känna min hund utan och innan så man vet vad som funkar och inte. Sen pussla och trixa för att få det att bli så bra man kan. Men det är ju bara JAG och MIN åsikt!

4 kommentarer:

  1. en fråga, vart har du köpt heffa?? från en kennel eller nån annanstans??

    SvaraRadera
  2. Han kommer från kennel andigonis :)
    Så han är köpt från en kennel.

    SvaraRadera
  3. okej :)han e såå söt..

    har dom nån hemsida?? :)

    SvaraRadera
  4. Ja han är bra charmig :)
    Ne tyvärr har dom inte de :(

    SvaraRadera