lördag 26 november 2011

liten hare...

Har de riktigt mysigt här ute i Fagerhult tillsammans men lilla Mathilda och hundarna. Lilleman trivs bra han med, han har träffat sin nya flickvän. Elsa! En sockersöt liten cocker på sex månader. Han delar till och med med sig av sin bur till henne och hon får ta så mycket plats hon vill. Min lilla gentleman!

 I morse trotsade vi blåsten och åkte för att spåra vid Habo kyrka tillsammans med Mathias och hans kompis. Lilla Elsa fick sitt livs första spår och trots att de blåste halv storm fattade hon va man skulle göra även om hon försökte spåra baklänges i början. Så söt och svansen går ju som en propeller :)

 Lilleman fick ett lååångt rakt spår idag då jag inte vill träna vinklar i halv storm då dom fortfarande är under inlärining. Det som i dagsläget är hans problem är att starta ordentligt efter näringshögarna så fokuset låg idag på att jobba lite på hans självständighet i spåret. Det var fruktansvärt längesen jag spårade längst ut inspårlinan så det var med blandade känslor [vet de låter stört löjligt] jag matade ut all lina efter att ha spårat 20 meter. Sen gjorde inte jag mycket mer än att säga åt honom någon gång om att man konsentrerar sig, annars gick jag bara tio meter bakom min prins och var stoltare än stoltast över oss. Har ju bestämt mig för att hans spårarbete ska bli perfekt och efter idag tvivlar jag inte på att vi faktiskt kan lyckas med det. Starterna gick bättre och bättre och temopt och noggrnnheten kan jag inte klaga på. Nog för att jag sa åt honom men i slutet var de riktigt fint.  Får bara försöka komma ihåg att det är en fin balansgång det där med träningen, det ska ju vara KUL! Som tur är har jag en grym träningskamrat som ständigt påminner mig om det.

träningen är en fin balansgång...
Svårigheterna idag var förutom den starka vinden en liten hare som sprungit över hans spår precis innan [ Noggy sprang den upp precis framför nosen på men de noterade han inte över huvudtaget.. Inponeraden med tanke på vilken jaktidiot den hunden är!] men de syntes inte ens på Heffa när han gick över den förledningen. Mammas griis!!

 Lydnaden gick de sämre med och jag tror jag ska låta den vara lite och låta honom mogna lite. De är ju ilte kämpigt ibland att träna en hund med NOLL bytesintresse... Men men! Nu ska jag och lilla Mathilda läsa lite skvaller och kolla på tv efter en lång promenad inne i Habo med Heffa och Elsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar