tisdag 8 november 2011

som ensam tjej...

... gör man en del fel i sin träning tillsammans med sina små hårbollar. Idag skulle jag verkligen behövt ett par extra ögon under träningen, vilket jag faktiskt [skäms lite över det..] inte insåg helt fullt förens jag var hemma igen och kollade på filmerna. Pinsamt!

Planen för träningen var:
Zo: snabbt lydnadspass [hon fäller och är troligtvis på väg in i löp så vill inte bråka mer än nödvändigt] och sen köra hennes första uppletande.
Heffa: Köra igenom lkl I och sen lite fjärr.

Resultatet blev...
Zo gjorde en riktigt fin start på forgåendet och jag bestämde mig för att inte ställa henne inför några svårigheter utan jobbade på energin. Blev bara någon minuts trampande innan hon fick köra Konan-apport eller en dirigeringapportering med bara en högerapport. Done!
Uppletandet bestämde jag mig för att valla av en ruta på 20x8 meter och lägga ut fem föremål utan att hon fick titta. Gick och hämtade henne i kärran och ställde upp tjugo meter ifrån rutan. Eftersom hon kan "leta" från när jag kastat bollen fel eller likande så vågade jag chansa på att hon skulle klara de och visst gjorde hon det. Hur skulle hon kunna undgå att älska något som betyder att man får leta leksaker och dessutom göra det på avstånd? Detta passade henne UTMÄRKT! Det lilla aset passade på att dra upp svansen mellan öronen så fort hon kom till sökrutan.. men det är klart. När mamma är på replängds avstånd kör ju hon på "allt jag ser och rör är MITT!"


Dagens föremål!

Skapligt nöjd nakenschäfer :)
När alla fem sakerna va inne gjorde jag en ny ruta på 20x17 meter och la ut föremålen igen tog ut henne en gång till. Va lite osäker på om hon skulle orka jobba hela tiden men hon förvånade mig med att lägga på en fin teknik med sökandet och jag fick in alla fem sakerna igen. Lilla tjejen!

Heffa var det lite värre med. Fick för mig att öka kraven lite på den lilla parveln vad det gäller fotgåendet med det blev bara ett enormt platt fall! Han blev väldigt osäker men när han väl trampade och jag höjde honom till skyarna gick det kanon men så fort vi stannade och skulle börja gå igen blev han osäker eller när vi svängde/vände. Fick riktigt dåligt samvete när jag tittade på filmen sen för har VILL verkligen men han förstod helt enkelt inte. Lyckades i alla fall hämta hem honom helt innan jag bytte moment men med ett par extra ögon som hjälp hade jag troligtvis undgått detta. Skit!
Lillfisen fick avsluta med de två moment han gillar bäst. Inkallning [klockrena] och fjärr [köttbullemasinen..] fjärren får vi börja träna lite på igen men han är ju lite vinglig i kroppen just nu så den är inte så lättstyrd ;)

Lilleman fick lite lyx idag i alla fall. Då han äter upp maten på två sekunder och är konstant hungrig har jag köpt lite puffat ris och blandade ut hans färskfoder med. Det tog mycket längre tid för honom att äta och han  slickade bara skålen skinande ren och inte hela golvet runt om som han brukar. Så förhoppningsvis kan han känna sig mätt två minuter nu..

Förlåt älskling! 
I morgon blir det att fixa det sista inför tävlingarna i helgen och jag ska dessutom ta mig en ordentligt fundering på mig som hundförare och hur jag kan bli bättre!

Stay safe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar