måndag 26 mars 2012

med hjärtat ute på planen..

Gör mitt bästa för att lägga upp en bra plan för mig och lilla Zo inför vår debut. PM:et trillade in i brevlådan igår vilket givetvis gav mig lite pirr i magen. Även om fokus ligger på Zo och uppgiften att ge henne en bra känsla av tävling så blir man ändå lite nervös. [träna plats med andra hundar kanske man borde testa... eller?]

Starten på dagen har kanske inte varit den roligaste jag haft. Faoriten lämnade återigen Sverige för att inte komma hem förens i slutet av Maj & jag fick efter det åka till Mekonomen för att fixa med en spik som bosatt sig i mitt framdäck.. men även en dag med dålig början kan bli bra om man bara vill.

Hämtade upp mina fyrfotade pälsbollar & styrde bilen mot Mullsjö BK. Har haft flytet att hitta en godistyp som går hem hos båda tjejerna, hjärtan! Så numer har vi alltid ut med ett gott hjärta(an) på planen.


För mig och Zo ligger fokuset på att hon inte ska försöka uträtta något själv eller bli osäker. Hon ska med andra ord lita på vad jag säger och inte tro att hon missat något komando bara för att vi går fot en längre stäcka.
Linförigheten är mycket bättre nu, har lagt fokuset på att belöna fina starter då hon tidigare varit lite försiktig/osäker.
Ställande och läggade har jag de senaste passen valt att göra en liten båge först innan jag ger kommandot för att hon inte ska vilja göra något själv, plus att hon förväntar sig bågen innan och planen med det är att hon inte ska bli osäker om framföringssträckan blir lågn.
Inkallningen börjar få fin fart och hoppet är det inget att knälla på mer än att hon är lite seg vid ingången.
Apporteringen är jag däremot lite orolig över då min lilla tös blir osäker på om hon verkligen FÅR ta apporten. Det är inget som inte går att lösa men blir hon osäker så väljer hon att stå över.
Sist men inte minst körde vi platsliggning. Gjorde det en kortis igår med mjukost på tub som belöning för att få lite ro & den träningen verkar ha gett resultat. Stod först syblig i 2min sen dold i 1,5min innan jag började kasta både det ena och det andra & Zo ligger superfint! De är min tjej de!

Det lilla fluffet fick gå fritt följ och hon är så söööt! Har så sakta börjat lära in att stå betyder att alla tassar ska vara i backen och och har självmant kommit på att föra ett jämfotahopp med frambenen när jag säger "stå" :') nu är ju detta inte ett moment utan bara orsförståelse men ändå.
Avslutade med en apporterin/linjetag då dummie är de bästa hon vet att bära/apportera..


I morgon jobbar vi dubbelt, så då blir de vila för djuren. Väntar på att två paket ska dyka upp i brevlådan med & har jag tur så kommer dom i morgon! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar