torsdag 29 mars 2012

Stöddig mjukis

min vackra! 
Om man frågar mina icke hund älskande vänner så är jag galen.. kollar man med mina hundidioter till vänner så är jag fullt normal. Nog vet jag att jag dras med ett gäng bokstavskombinationer men så galen vet jag inte om jag är...

Frukosten idag intogs tillsammans med min bästa vän sen barnsben Olivia, en lyxig frukost med massa mysigt prat. Vi firade nämligen att vi fyllt 20, si sådär 2 månader försent men mysigt och gott var det! Mätt och belåten packade jag bilen för att åka med tjejerna till Skara BK för lydnadsträning. Lite över 7 mil enkel väg men vad gör man inte för sin hund..? Det är nämligen där vi ska tävla och eftersom Zo är lite osäker i lydnaden så tänkte jag visa planen för henne som en liten trygghet. Blev tre pass allt som allt och hon är verkligen inte till salu efter idag! Rappi fick komma ut mellan Zos pass och där emellan skrek hon i bilen.. -.- hade filmat träningen idag men 2/3 av filmen är jag ur bild och 3/3 hör man Rappis protester om hur orättvist livet är när man är kvar i bilen..
undrens tid är ännu ej förbi, Rappi KAN bli trött! :D


Pass 1:
Linförighet + läggande under gång + hopp 
All fokus låg på glädje och känsla. Tredje halten i linförigheten blev lite sned men det var mitt fel, otydlig halt. Annars var det inget att påpeka så. Hoppet blev hon lite osäker om hur avsluten skulle gå till men efter en förklaring var det inga större konstigheter. Det är ju inga 10:or men det är ju inte det vi jagar. Vi jagar känslan av trygghet och glädje och DEN fanns!


Pass 2
Fritt följ + ställande + inkallning 
Efter de första positiva passet var det fria följet ett av hennes bästa någonsin [om man bortser från en liten studs och sne bakdel ]. Ställandet är hon ju fortfarande grön i så de blir något steg men hon stannar och står stabilt och jag tänker inte lägga någon energi på att gå in och bråka om det nu. Vill behålla hennes positiva inställning och använda den senare :) Fick det bekräftat att det är "Zoseli" och inte "Zo" som gäller om inkallningen ska bli snygg. Ett "Zo" innebär en segt travande schäfer och ett snett avslut medan "Zoseli" bli rivstart, galopp och fint avslut :)


Pass 3
Fritt följ + ställande + läggande + plats 
Vi fick sällskap av en långhårig rottis [strötsöt grabb] och jag tog tillfället att träna samtidigt som en stöddig liten mjukis [läs rottweilern] knatade på med lydnadsklass tre. Zo går nästa som bäst när hon vet att de finns en hund inom "slaktar avstånd" men att hon inte får slita sig. Hon låste tassarna riktigt fint på ställandet och med press utifrån och härlig positiv träning kunde jag inte vara mer nöjd. Avslutade med en plats [första med en annan hund] och det känns som att den biten kommer gå kalas. Hon rör inte en fena! :)

På hemvägen stannade vi vid hornborgarsjön för att spana på tranor. 13 500 dansande tranor blir ganska mäktigt!
Båda tjejerna tyckte det var extremt spännande att kika på de stora fåglarna som dansade även om båda två gärna hade hoppat över staketet och jagat fjäderfäna istället.



man har tydligen extra förmånder som valp.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar