måndag 8 oktober 2012

Belöna iväg sin egna hund

Under nattens arbete gick jag och klurade lite på min och framför allt Zos träning. Den är ju verkligen som en jojjo.. Antingen kalasbra eller en katastrof. Samma sak på tävling och det irriterar mig att jag inte kan hitta något som gör att vi håller en i alla fall lite jämnare nivå.

Funderade och kom att tänka på belöningar. Jag vet att Jeanette påpekade de när hon var här. Jag belönar gärna henne ifrån mig. Kastar iväg en boll eller liknande. De är otroligt sällan jag har godis när de gäller henne då hon aldrig har varit glad i mat [det är hon däremot nu] och mig själv har jag inte använt så mycket alls...
Tänker man efter så har jag lärt henne att det är mer korrigeringar hos mig än beröm eftersom berömmet kommer på ytorna runt mig. INTE i hos mig. Jag belönar helt enkelt iväg min egen hund. 


Så de är ju faktiskt inte speciellt konstigt att vi har de som vi har det. För dom dagarna det går riktigt bra är hon verkligen min guldvinst och då VILL hon komma nära och få de bekräftat fysiskt. Dagarna då de inte går lika bra så "slänger jag iväg henne" för att jag inte kan kontrollera mina känslor och blir lite irriterad och tänker "försvinn från mig".... Konstigt att hon i dessa lägen blir osäker och långsam? NEEEJ! Jag hade inte heller velat komma tillbaka och jobba för någon som bara tänker på hur gärna denne ville bli av med min närhet. 

Tilläggas ska att jag under båda varianterna av dagar är ganska "duktig" på att belöna henne bort från mig...! Mycket dåligt av en matte.. mycket dåligt! 

Så tänker nu testa att belöna henne mer HOS mig och mer MED mig för att se om de blir någon skillnad. Vilket jag tror det kommer bli. Så skärpning på Matte och lite rättvisa till min Sessa!

Nu är de dags att sova. Borde redan sova. Kommer sova. Go´natt! :) 

3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när man knäcker nötter på egen hand (visst har jag sagt det), det du sätter ord på nu är ju BARA dina tankar och din kunskap om er relation. Duktiga du och älskade Zo!
    Är så stolt över er!

    Kraaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. <3 vi kan behöva en liten knuff i rätt riktning ibland för att hamna rätt i våra tankar!
      KRAAAAM!!

      Radera
  2. Kul o läsa o jag känner igen mig i detta att man gör saker o helt plötsligt kommer jag på att Varför gör jag såååå? Ha ha!! Ha det göttans o snart får vi väl spåra igen eller köra lite lydnad.. Kram

    SvaraRadera