söndag 7 oktober 2012

Utnyttja andras fel

Fördelen med att läsa andras bloggar och prata med andra hundmänniskor är att man kan ta hjälp av andras "fel" eller "tabbar". Missförstå mig rätt! Alltså hinna stoppa sina egna problem innan dom uppstår!

Hade ju bestämt mig för att köra lydnad med tjejerna idag och lydnad blev det. Var nyfiken på vad jag skulle kunna göra med apporteringen med Rappi eftersom hon inte fått köra de sen hon var 5 månader. Nu har hon börjat lära känna sina drifter och hon kan sortera så tyckte det var dags att testa. Gick som jag trodde. Riktigt FINT!!!!
Lite fritt följ på det och där får vi börja lägga in lite krav snart :)

Plockade ut Zo och ställde upp rutan. Fick mig en tankeställare när jag läste Hannas blogg för nån dag sedan när hon skrev om problemet Tila fick när banden plockades bort och ville se om vi hade samma typ av problem.
Kollade först av de fria följet för att tömma henne på lite energi innan jag ställde upp och skickade. Lite osäker är hon men inget som inte gick att lösa. Skönt.
La ingen mer energi på det utan kollade istället av fjärren för att se om hon direkt efter en bollbelöning kan köra den utan att vara låst i jakt.
Första skiftet var hon TOKLÅST men sen släppte de och jag fick en riktigt fin fjärr.
Avslutade hennes pass med att träna lite nedläggningar inför platsen. Det MÅSTE jag lägga mycket mer energi på!

att lägga fokuset rätt
Rappis andra pass blev ett rutigt pass. Skickade på rutan utan band och där var det inte lika lätt. Så bara att börja om och göra rätt. Så idag är jag mycket tacksam över att Hanna skrev om sitt problem så jag hann ta tag i mitt innan de hann bli något problem!
Hennes pass avslutades också med nedläggningar och även där måste jag lägga energi. Mycket energi!

Det är inte alltid som man lyckas lägga fokuset på rätt saker!

Nu kallas jobbet och jag har 10 timmar på mig att klura ut någon bra läsning på mina vidare träningar!

2 kommentarer:

  1. Fördelen med att även skriva när träningen inte alltid går så bra, är att andra kan ta del av det :). Kul att Zo fixade det fint och att Rappis "problem" kan kvävas i dess linda :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skriva om problem är aldrig fel eftersom de både kan hjälpa andra och man får en bra anteckning själv! Tack igen för hjälpen :)

      Radera