tisdag 9 oktober 2012

Hunden på YouTube...

Igen har väl missat att se/höra om Rottisen som attackerat ett barn och där ägaren efter att en handfull vuxna människor fått hunden att släppa lämnar platsen?


Det sjuka med detta är att de genast börjar snackas om att så kallade "kamphundar" skall förbjudas och hundpsykologer uttalar sig om att hunden förmodligen är stressad eller rädd. Det är ingen "större makt" som ens NÄMNER att felet ligger hos ägaren!!

Jag anser att de till 99% ALLTID är ägarens fel. Visst en hund kan var tok aggressiv och rädd men är man en BRA hundägare så låter man antingen en sån hund somna in för att både den och andra ska slippa vara oroliga eller så ser man till att ha ledarskap på den så man är säker på att något sådant här inte KAN hända. Rätta mig om jag har fel... Det är synd att hundar som hade kunnat vara underbara hamnar hos fel människor och förvandlas till monster. Sånt gör ont i mig.


Fick jag bestämma något inom denna så kallade "hundvärld" så skulle det vara att ALLA som vill skaffa hund ska få gå en utbildning och sen bli REKOMMENDERAD en ras eller bli informerad om vad den rasen man är intresserad om är AVLAD för. Det är klart skit händer när folk köper en hund för att den är "häftig" utan att ha någon som helst koll på vad den faktiskt har i sig.

Tyvärr har ju raser som pitbull, Rottweiler, dobermann, schäfer osv fått dåligt rykte för att de hamnat i situationer där någon blivit biten och det visst BLIR stora skador när dessa raser väl biter jämförelsevis om en papilon biter men de hade varit intressant om man kollat upp vad ägarna till dessa hundar kan om HUND och om RASEN de har i andra änden av kopplet..

Att man sen på valpkurser lär ut att man inte får säga NEJ [så blev iaf jag lärd på de jag varit på] är ju ännu bättre... Tror verkligen att en halvgalen hund väljer en godis istället för att käka upp en annan hund när det väl gäller.. eller?!? Frustrerad.

Nu är det extremt synd om den lilla killen på denna filmen och folk med rottweiler lär ha de ganska tufft framöver MEN jag tycker att omvärlden ska ställa lite högre krav på de tvåbenade som går/släpas i andra änden av kopplet...

Nu sätter jag på Madagaskar 3 för att lugna frustrationen inom mig.

5 kommentarer:

  1. Håller med helt och hållet, och jag blir så himla irriterad på att alla skriver att man ska avliva hunden DIREKT. Tycker att alla hundar har rätt till en ordentlig utvärdering om det är ägaren eller hunden det är fel på.

    SvaraRadera
  2. Vad jag känner är att det sista vi behöver är fler utgifter och fler lagar, vad vi människor måste lära oss är att börja ta egna initiativ. Människor börjar bli fattigare och fattigare och mindre och mindre kreativa och informerade. Vad vi måste försöka förstå är att det här är ett problem som skapar ett annat, och vad vi människor gör är egentligen att maskera och sopa det egentliga problemet under mattan, vi ignorerar och blundar. We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them, som Einstein sa :-)

    Hund är något som är så fruktansvärt underbart och även väldigt terapeutisk för många människor, och många människor vill gärna ha kunskap egentligen. Missbedöm mig inte, jag känner givetvis att något måste göras! Jag undrar bara, hur kan man göra kunskap det både lätt och roligt utan att för den skull behöva ta det till det extrema.


    Det är som sagt bara mina åsikter, jag har lite annat sätt och tänka men jag är öppen för alla sätt och tänka! :-)

    Jag älskar din nya header btw! /Katja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår absolut! Tror mkt ligger hos uppfödare och de som säljer valpar att informera om hunden nån köper :)

      Ngt måste göras sen vad får vi väll klura på ihop ;)

      Radera
    2. Instämmer till fullo! :-)

      Ja, det är inte lätt och vara i hund världen alla gånger :-/ Om ändå vissa av oss kunde ändra våran attityd, många är dessvärre så himla fientliga upplever jag. Man ses ofta som konkurrenter och sen diskriminerar man varandra och varandras hundar och även nyblivna. Du vet, vissa har ju behovet av att vara störst bäst och vackrast och ha den bästa hunden hela tiden. Sånt där förstör ju också fruktansvärt mycket.

      Tråkigt nog har jag fått otrevligt bemötande både från Schäferägare och Schäferkennlar, jag är dessvärre inte intresserad av att tävla längre, det dog ut då jag lät mig bli provocerad av idioter, jag tittar gärna när andra tävlar istället :-) Träningen brinner jag ju självklart fortfarande för och kan inte tänka mig att vara utan den! <3

      Dock så fick jag höra att en av kennlarna inte var särskilt seriös, hu! Jag la det där på is, blev delägare till en Riesen mix i ett par år istället. Nu är jag dessvärre hundlös igen, jag tänkte vänta 3 år till ungefär innan jag börjar leta igen :-) Tillsvidare hänger jag här och stillar mitt tränings och schäferbehov vilket dina fina lurvbollar fixar bara :-D Helt klart inspirerande.

      /Katja

      Radera