lördag 15 januari 2011

Träning 23.00 - 00.00

Duktiga tjejen! 
Att jag är knäpp de vet jag så ni behöver inte säga de efter att ni läst ;)

Blev så sjuukt taggad på att pröva och träna drag nu när grjjerna kommit så efter Let's Dance kunde jag inte hålla mig utan klädde på mig och smög ut med Zo, tänkte att jag skulle börja lära henne. I alla fall försöka få henne att tänka framåt! När sele och halsbandet är på tar jag henne till vägen, mot nedförsbacken mot oss och ställer henne och visar med handen framåt - tänkte jag skulle släppa lös den energi hon tvingas tygla varje gång vi ska på promenad. Säger "fram" samtidigt som jag börjar gå och GALET vilken fart de blev på allt! Zo la HELA tyngden i selen och började springa, efter kom jag och försökte bromsa upp samtidigt som jag peppade och upprepade "Fram". Vet att hon egentligen vill rusa nedför denna backa varje dag men inte så och nu när hon fick så bar de av! När hon dessutom fick beröm blev ju de ännu roligare  -måste be farfar gå andra hållet i morgon ifall hon skulle testa..!

Lät henne springa backen ner och tog sen in henne och fortsatte att berömma. Kopplade loss selen och gick 30 meter, tog tillbaka henne och kopplade, ställde upp och gav igen komandot "Fram" -första gången vi tränar de... samtidigt som jag börjar gå igen i hopp om att hon ska försöka saka sig framåt. Behövde inte vänta mer än två steg innan kopplet var spänt och jag fick agera bromskloss igen.. sen fortsatte vi. Zo gick och drog medans jag bromsade och peppade där bak! Började även springa efter ett tag och de va inga problem heller utan skithunden ökade bara och behöll trycket i selen.Efter två kilometer vände vi och körde samma visa hem, Zo drog glatt hela vägen hem och fick kampa och äta kattmat som belöning!
Antingen har jag extrem tur med en hund som lyssnar på mitt beröm eller så har jag bara flyt och allt går skit i morgon... Hoppas på de första!

I morgon ska jag ut och åka skiidor, funderar på om jag ska ta med Zo så hon får vänja sig eller om jag ska köra själv... Kanske ska göra 50/50?
Nehe nu ska jag sova, blev helt stum i benen av att bromsa skiten, hon är ju svinstark för att va så liten! Fick även hem min OnePiece i eftermiddags och GISSA om jag kommer bo i den, även om pappa kallar mig jättebebis!

Over and out!

2 kommentarer: