onsdag 22 februari 2012

Klockan åt rätt håll!


Just nu tycker jag lydnad är fruktansvärt roligt, både att kolla på och träna. Så det blir väldigt mycket lydnad just nu för mina små pälsbollar. Vilket ni också märkt förmodligen.
Att titta ut genom fönstret idag var däremot inte en motivationshöjande faktor. Grått, grått och lite mer grått.. snön smälter då de är vatten och gegga överallt och under detta ligger det is så man skulle lika gärna kunna åka skridskor [hade kanske till och med varit säkrare än att gå…] så bestämde mig för att de fick bli inom husträning idag.
Planen var att Zo skulle få prova på fjärren för första gången och jobba på hanteringen av apportbocken. Heffeli skulle träna position och platsliggning. Så de blev till att tina pruttbullar, massa pruttbullar!

Började med Zo och hon är verkligen ingen hund som ”gör allt för en köttbulle”.  För henne kan de lika gärna kvitta om det innebär att man måste anstränga sig för att få den. Så typiskt henne. Idag var hon däremot ganska hungrig så att anstränga sig ett par gånger gick hon faktiskt med på utan några ytterligare krusiduller.  Så en fjärr fick vi till efter en liten stund. Kanske ingen övertygande teknik men vad kan man begära när det är första gången.
Meningen var ju att vi skulle tränat hanteringen av apporten men kände att hennes attityd inte var den roligaste och jag hade verkligen ingen lust att ta behöva pröva den heller så jag struntade helt enkelt i det.

Heffeli däremot var en riktig goding idag. Inte så konstigt eftersom han är konstant hungrig, på gränsen till svält om ni frågar honom och stod  köttbullar på menyn. Då kan till och med han utvecklas mycket. I höstas körde jag en del ”klockan” men honom men bara åt höger då han var så otroligt ostabil i sig själv och de senaste har de inte varit läge att köra de det då han tyckt att lydnad och framförallt krav varit döden.
Började försiktigt med ett varv åt höger, stegförflyttningar framåt och åt höger. Skitfint! Gjorde en försiktig stegförflyttning åt vänster, GRYM! 
Någon stans här bestämde jag mig för att träna bakdelskontrollen på honom, alltså klockan åt vänster. Första varvet satsade han stenhårt på att enbart  flytta framtassarna och sätta sig på ryggslutet så han kunde vrida sig sne för att hända med. När jag varv två tog ett litet steg framåt samtidigt som jag flyttade var han tvungen att flytta med rumpan och sen gick de som en dans [så mycket dans de nu blir men en gigantisk klump som försöker vara smidig..]. Han ansträngde sig verkligen till de yttersta! Prinsen! 
Avslutade med platsliggning och med en lagom trött hund var det inte speciellt jobbigt. Fick påpeka två gånger när han rullade över på skinkan men annars låg han så fint så! Sista omgången somnade han!





Passade på att städa bland de hundsaker som INTE ligger i kärran. Upps! borde måla väggen vit. Mina rosa saker gör sig inte så bra mot den gula tapeten, ska säga de till farfar ;)




2 kommentarer:

  1. VIT?! Väggen ska väl ändå vara ROSA ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sa du något Hanna! Fast om väggen är vit så skriker ju allt rosa lite mer, fast å andra sidan. Med en rosa vägg blir allt väldigt mycket mer rosa :D

      Radera