torsdag 3 maj 2012

bandraser

Jag har inga problem med blandraser, faktum med att det finns många enormt bra blandraser! MEN, jag har fått som en "hobby" att titta på olika typer av annonser på blocket där en av dem är hundar som är till salu och ibland är det så man undrar hur dom där valparna kommer klara sig i livet...


" Mamman är blandras, schäfer/border collie/ labrador och pappan är labrador/briard" 


"Mamman är schäfer/labrador/dalmatiner och pappan falt/golden" 


"Mamman är shar pei och bulldog, pappan shar pei och wippet" 


"Mamman är 75%strävhårig tax och 25% border collie, pappan är 50%border collie och 50% springer spaniel"


"Han är en blandning av border collie/papillon/King charles cavalier/labrador och schäfer!" 


"Hon är en blandning av border collie/amstaff/ dobermann, den perfekta familjehunden" 


" Mamman är 50% rottweiler och 50% dobermann, pappan är 50% bordercollie och 50% springer spaniel" 


"Mamman är en tax/beagle blandning och pappan är berner senner" 

vet inte men i mina ögon är det en mix av otroligt många drifter, ibland sådana som nästan tar ut varandra och andra bygger bara på varandra. Jag vet inte om jag hade velat ha en vallande dobermann men det finns det säkert någon som vill.
Jag kan vara ute och cykla men det känns inte som att det är speciellt sunt att mixa hur som helst? vad som helst? Vissa kombinationer är kanske inte så farliga men jag vet inte... Det har ju även en tendens till att bli väldigt många valpar i varje kull. Många kullar är även planerade. Bland de mindre raserna är det ju också många blandningar men där ligger dom väldigt lika i "urtypen".

Aja alla tycker olika och det är ju det härliga med Sverige, man FÅR tycka olika. Nån mer som håller med mig om att vissa kombinationer börjar balla ur? eller är det bara jag som förstorat upp bilden?

7 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och full. Speciellt efter som många människor inte ens vet vad EN ras används till, än mindre fyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! en stackars valpköpare kan ju inte heller ha koll på allt & man vet ju aldrig hur mycket av varje ras varje valp får!

      Radera
  2. Jag har en blandras själv men är faktiskt lite emot det. Inte för att det är just blandraser utan för att det mesta dels handlar om okunniga människor som vill göra "en kul grej". Det kan sluta lika illa som det kan sluta bra. Men vi har så många bra raser som passar alla, varför blanda runt kan jag tycka...

    SvaraRadera
  3. Finns självklart trevliga och sunda blandraser. Men jag tycker att ska man avla då ska man göra det på rena raser. Det kan vara tillräckligt svårt att hålla koll på diverse sjukdomar, inavelsgrader, temparament inom en ras, så jag vågar knappt tänka på hur mycket det vore att hålla koll på när man blandar med flera raser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! Två raser blir ju dubbelt jobb, tre raser trippelt jobb osv. Det är precis som om man avlar på "blandraser" behöver man inte ha något ansvar men egentligen har du ofta mer än dubbelt.

      Radera
    2. du är rolig du

      Radera