onsdag 18 april 2012

En lat, En glad, En olydig och En hysterisk

Fördelen med att träna fyra [i mitt fall 3½ Heffa är den halva ;)] hundar är att man som förare sätts på prov. Förmågan att anpassa sig till individen är inte alltid de lättaste men övning ger färdighet och jag övar varje dag!


Som tidigare nämnt blev de klicker för hela gänget idag. Zo fick jobba på stegförflyttningar och tekniken där, mycket "tänk efter nu lille vän" och det blir bara bättre och bättre. Till detta får jag dessutom en säkrare hund bredvid mig och en härlig attityd till att sitta i korrekt position. Precis som det ska vara :) Blev även apportmarkeringar där jag nästan blir lite sur på henne [i spåret spelar hon blondin när hon kommer fram till apporterna], hon gör nämligen K L O C K R E N A markeringar på gräsmattan! Så nu vill de till att hon inte latar sig i spåret ;)

Långpälsen fick "komma på" att stå på låda [fick offra ett nagelband då hon blir lite väl till sig ibland] och sen slalom. Kan tyckas som mycket men när hon vägrar följa med till kärran utan springer tillbaka och ställer sig på lådan så är de ju i alla fall inte så att jag "tvingat" henne att arbeta. Gänget träningsnarkoman!♥

Heffa såg ut som sju svåra år när det var hans tur och han frågade snällt om jag inte kunde stänga dörren på kärran och låta honom sova vidare. Så han fick bara visa att han kommer ihår "snurra", "give-me-five", "go natt" och liknande innan han fick hoppa in igen. Där snackar vi en hund som är kär i sin box i hundkärran!


Piva fick jobba på apporteringar, nytt tänk och det ska nog funka. Blev "bara" biten i knät en gång ;) haha den hunden har inte riktigt koll på tänderna när det blir för mycket och idag var mitt knä närmast, inte okey! men tro att teorin kommer funka men de får vi se nästa pass!


En lat, En glad, En olydig och En hysterisk! Mitt gäng de! ♥

4 kommentarer:

  1. Visst är det utmanande med ett gäng olika individer, men ack så utbildande :)

    SvaraRadera
  2. Alltså Heffaaaaa <3
    Jag tror jag är kär.. :')

    Du vet vart jag finns om du skulle slå dig riktigt hårt någon gång och inte vill ha kvar honom ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha lovar att du har första ching på honom då ;)

      Radera