onsdag 25 april 2012

när är lagom lagom?

Sitt
Ligg
Stå
Snurra
Give-me-five
Hoppa
Rulla
Kryp
Fot
Stanna
Backa
Rutan
Slalom [mellan mina ben]
Fot
Slalom [agility]

Är lite av de saker min älskade Rappi [på fyra månader..] kan. Lite förmycket om du frågar mig men hon vägrar verkligen bli trött och ge upp. Idag lärde hon sig buga eftersom slalom inte var jobbigt nog. Givetvis är träningen helt kravlös men den lilla damen har en ordförståelse som gör mig imponerad varje gång. Hon har ful koll på vad jag menar och då har jag aldrig klagat på henne när hon gjort fel utan bara visat vad det var jag menade.


Har funderat på att låta henne bara va men de är svårt när hon blir vanisnning om ho ninte får komma ut eller hamnar i kärran.. kluven.. Är livrädd att hon ska övertränas och jag vet att jag nämnt de tidigare. Hon är ju mitt hjärtegryn och jag är väldigt rädd om henne [vi ska ju ha många roliga år ihop]! Man säger ju att man ska träna med måtta och i lagom mängd men när är det då? Jag har ju tydligen en BC i schäferformat. Så den stora frågan kvarstår:

 När är lagom lagom?

Hon fick i vilket fall med sig en kong ut från ArkenZoo som vi ska ha när vi tränar, blev både ett och två race med den inne i butiken ;') Imorgon blir det miljöträning i form av en sväng till Skara med henne och Linnea.


nya leksaken!


10 kommentarer:

  1. Oj! När Timmie var i den åldern kunde han... Hmm.. typ sitt namn och jag belönade spontankontakt och inkallning mellan benen. Jag tror mycket på att låta valpar vara lite valp, även om man leker in grejerna. Har du prövat att köra lite spår och uppletande, på valpnivå med henne? Lydnad och trix gör sällan en brukshund nöjd men höjer både stress och aktivitetsnivån ganska rejält.

    /AC
    www.lillaliam.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har spårat med henne och de gör hon kanon men hon blir lixom inte nöjd av det heller. Vill att hon ska få vara valp men om hon är ute med mig och jag inte gör något med henne så hittar hon på massa "egna trix" eller gör allt hon "kan" framför mig och skäller som en tok om jag inte bryr mig "/ men antar att de bara är att stålätta sig och låta henne vara ett tag :)

      kram!

      Radera
  2. Nosövningar är de bästa aktiviteterna när man har en sådan hund. Risken är att du hamnar i en ond cirkel och får en hund som aldrig klarar av att ta det lugnt. Nu är den viktigaste tiden att lära dem det. Annars kommer du sitta med en vuxen hund som äter upp huset när du ligger i influensa. Dessutom är risken stor för överaktivering i den åldern oav vilken metod man använder sig av i inlärningen. Lägg mycket fokus på lugna passiva övningar och går energin till överskott så kör nosövningar. Spår (finns i Massor av olika former!) sök, godisletande, uppletande aso aso. Det är mitt råd (från en som har en likadan unghund hemma;-) Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipsen! och tack så mycket :)

      Radera
  3. Jag håller med föregående talare. Jag har själv haft en schäfertik som ALDRIG blev trött!! Jag trodde hela tiden att hon var understimulerad men fallet var självklart tvärtom. Ju mer jag aktiverade henne dessto mer krävde hon. Kör passivitetsövningar så mycket du bara kan. Gå ut och sätt dig på en parkbänk och sitt bara där. Ignorera hennes tokigheter och invänta att hon sätter sig ner och tar det lugnt. Sen kan ni gå igen. När ni har gjort det några gånger invänta att hon lägger sig osv. Utveckla det senare till ett tex ett köpcentrum osv. Och kör spår.. då måste hon ta det lugnt och tänka samtidigt. Sök kan vara lite mer stressande. Hoppas du får bukt på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter kanon och det är som jag sa tidigare. Bara stålsätta sig och göra "ingen ting"! Tusen tack! ibland behöver man få de svart på vitt att de är dags att ta de lugnt! :)

      Radera
  4. Nu är det ju vår så nu har du en utmärkt ursäkt till att ta en fika med vänner och ta med din valpen :D


    /AC
    www.lillaliam.se

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Svårt dedär... Med allt, när är lagom lagom?! :,o
    jag har aldrig haft valp själv, men jag håller med de andra om nosövningar! Men något annat, som dock kanske blir lite stress och frustration, jag tänker på schaping. shaping gör även oftast hunden tröttare som att den måste tänka själv, men som du säkert vet är de korta pass som gäller. De är även bra att uppmuntra bjudandet redan från början så när man vill använda de när hinden är äldre så är det mer naturligt för hunden att tänka själv! Så ja hade nog gjort "mycket" nosaktivering och lite lite shaping för att hon ska få någon aktivering.
    Men va försiktig, min syrras hund blev övertränad vilket ledde till både de ena och andra...De gällde både hjärna och fysiskt. De tipps hon fock så va vila, vila, vila, kortare promenader oftast, mycket mindre övningar osv för att man skulle kunna få hunden i en "normalare" balans sedan, så du skulle också kunna prova att dra ner på träningen och se hur de blir, dra ner mycket så hunden verkligen får vila. Till en början kommer hunden bli mer "jobbig" antagligen. men märker även väldigt tydligt på en av mina hundar att när träningen ligger på hög nivå länge är hon mycket lättare stressad, sedan får hon flipp när vi drar ner på träningen men när man finner en balans igen så är hon mycket lugnare. Så låt henne tänka själv mycket och vila vila(realistiskt mycket såklart), men ändå, det är ju bara en valp som behöver mycket vila! (:
    Som sagt, aldrig haft egen valp men man kan alltid hitta något tipps som kanske fungerar! ;)

    SvaraRadera