torsdag 12 april 2012

Pappa och en go vän!

Läste ett kalas bra inlägg hos HANNA idag om att vi allt för ofta övertränar våra valpar och därmed bränner ut dom. För er som följt mig ett tag vet att det var precis det jag gjorde med min fina Heffeli. När jag fick honom hade jag enorma drömma om vad vi skulle göra då jag märkte att han var väldigt lättlärd.. Tyävarr gick det där överstyr och när jag la på lite krav [på TOK förtidigt] så brände jag helt enkelt ut honom. Något han inte hämtat sig från än bortsätt från i spåret men där hände det aldrig..
Rappi har fått lära sig mycker och visst kan man tycka att de är förtidigt men hon har enbart fått lära sig saker hon själv velat och det är mikropass hon gör och totalt kravlösa. nu kommer hon få spåra lite och mogna till sig ett tag, kanske träna lite plats för att lära henne att slappna av men annars kommer hon få "leva livet".


Har även pratat av mig all oro med pappa och en go vän. Skönt med vänner som peppar och dessutom bankar lite vett i den annars tomma blonda skallen ;) Känns i alla fall som att jag är beredd att mötra framtiden och jag LÄNGTAR faktiskt! Blir hem och prata lite vett med min far som vet hur man s´kjuter lagom stora hål i mina rosa heliumbalonger så att jag inte trillar ner helt men tappar lite höjd. Ibland är det tur man har föräldrar!

8 kommentarer:

  1. Du är bra, bättre, bäst och kommer att lösa sig huuur bra som helst med dig som kapten på skeppet mot framtiden ;)

    SvaraRadera
  2. Jag läste också Hannas super inlägg..Och insåg att det kanske var tur i oturen att jag fick så mkt förhinder att träningen stannade av..För precis som du säger - när man har en lättlärd och arbetsvillig hund så är det förbaskat svårt att se att det kan bli för mycket av det goda..
    Jag såg inte det då, men nu när man läser om det och tänker till så får jag nog erkänna att det kunde mkt väl ha hänt oss, om nu inte alla tråkigheter dykt upp.
    Men bäst av allt är att nu har jag sopat mitt dåliga samvete åt sidan och ser fram emot en ny skön vår - med träning i lagom mängd.
    Önskar er allt gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, som dom säger. Ur allt ont kommer det något gott! :)
      Ska bli kul att följa er :D
      Kram

      Radera
  3. Man lär ju av sina misstag, och Heffa repar sig nog ska du se! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man ska ju göra det säger de som är visa! Han är nog iof rätt nöjd med att få äta, sova, bli kliad, spana på grannarna och spåra ibland ;)

      Radera
  4. Tack för de fina orden. Det positiva är, att med lite vila och eftertanke när man börjar träna igen, så funkar det fint. Det är det som är det fina med våra fyrbenta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väll det :) tur dom är så förlåtande!

      Radera