onsdag 11 april 2012

när fem hundar ska få klorna klippta

Tre hundar och sex olika pass kallar jag en bra lydnads träning. Speciellt eftersom alla hundar gjort framsteg. 
Piva
Pass 1 blev ett rent koncentrationspass. Med lite störning på planen blev det väldigt enkelt att göra en tydlig förklaring om vad som är okey och inte. Även gnälla på hennes position och de märktes att det tog på henne när jag krävde full fokus och en korrekt position. Men hon jobbade riktigt fint vilket gav henne tryggheten som kommer när hon går som hon ska. 
Pass 2 började där pass 1 slutade. Alltså ville jag ha full fokus och koncentration från steg 1 och det var inga konstigheter. Blev ett ganska kort pass då hon var trött och jag kände att de inte var läge att idag pressa henne att koncentrera sig fullt ut när tröttheten slår in. Det kan vi träna på en annan gång.  

Zo
Pass 1 MASSA fritt följ och linförighet. Vet inte om det beror på att hon löper för hon tog aldrig slut. Hon brukar ju lägga av efter ett visst antal meter men idag fanns de inte en en tendens till att sacka efter. Min tjej! 
Pass 2 blev platsliggning. Tror jag ska börja lära in hakan i backen aka Gó natt. 

Rappi 
Pass 1 var tänkt att bli ett linförighets pass men blev ett pass rutan istället. Dum som jag var hade jag sällt ut en ruta [tänkte att Zo skulle fått träna de om hon varit konstig] och Rappi kan ju rutan. Så gissa vilken valp som VÄGRADE lämna rutans mitt. Ju mer ja ropade, ju mer snurrade hon i mitten av rutan.. Beslut taget. Vi tränar rutan.. 
Pass 2 blev början på får handling till utställningen och det ska bli kul att se om jag lyckas bli klar till 21 april då hon ska göra debut i ringen! 



Hemma igen var det "klippa klorna" stund och alla mina hundar ÄLSKAR verkligen det. Det innebär ju en mysig stund ihop och några minuter med gos i mammas knä. Det är en underbar känsla när alla hundar ligger och sover på golvet och njuter. Så att fem hundar ska få klorna klippta är inte speciellt jobbigt i mina ögon.  Heffa blir helt till sig när det är hans tur att få klorna klippta och när klo nummer två är klippt snarkar han :') Valparna som inte klippt klorna många gånger ligger som små ljus och bara myser.

alla klara och sover lugnt! 

Fina Rhiva! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar