söndag 10 juni 2012

Den (icke)matvägrande hunden

Sista dagen på rallylydnadskursen idag. Konstigt att en helg kan gå så fort! Tror den där Tv gubben som spolar i tiden har varit framme bara för att retas! Den borde kännts lång då jag sovit urkasst sen i fredags då dunkandet i huvudet aldrig ger sig..

Idag lades fortsättningsklassens skyltar in och det är svårare än man tror att
Läsa- komma ihåg vad pilarna betydde- ha koll på hunden- ha koll på koppel- utföra momentet - sen nästa skylt.
Rappi, Heffa och Zo har fått avlösa varanda allt eftersom. Heffa vill mer än gärna vara med på en bana eller två sen räcker det för honom ;)
Min lilla skruttvalp ska ha beröm för sin förmåga att koncentrera sig. De är inte dåligt att gå ut på en plan med massa okända hundar och inte bry sig det minsta :') Sen är vi inte helt överens när det kommer till konerna. Enligt mina regler= Don't touch! och frågar man Rappi anser hon att samtliga ska vältas och helst på så kort tid som möjligt. Underbart!

Kursen avslutades med en tävlingsbana från fortsättningsklassen. Som tävlingshund föll lotten på Zo då Rappi är förliten och Heffa tyckte han hade ansträngt sig mer än mycket redan. Givetvis var det lite "tävlings taktik" bakom valet med. Det var ju nämligen utlagt kattmat som frestelse på banan och både Heffa och Rappi är ju mattokiga. De vore ju då ganska dumt att inte använda den matvägrande hunden? eller?


Allt flöt på enligt plnerna även om det var en aningens trött Zo som var med ut. SEN börjar det.. Matilda går fel då en skylt hamnat fel och inte ligger där den ska och jag kommer till frestelsen och helt plötsligt blir min matvägrande hund hungrig [lovar att Tv-mannen mutat henne] och bestämmer sig för att det är värt att gå emot de den nu sura mamma säger [då är man bra hungrig..]. Börjar om och tar några skyltar till innan vi tappar bort oss igen [inte lätt när skyltarna ligger på backen och dessutom rör på sig]. Tillslut kommer vi i alla fall i mål och trots STORA missar i komunikationen så utför hon allt även om jag klantar till en del skyltar.


Har fastnat för RL så pass mycket att jag har anmält mig och Zo till några tävlingar [blir mycket tävlingar nu] och har åtrigen konstaterat att majoriteten av tävlingarna ligger i de kallare delarna av Sverige. Men vi hittade några i de södra delarna så nu blir det att träna på det med, men har vi tagit oss igenom en fortsättningsbana [även om de var en del kaos] så ska vi kunna ta en nybörjarklass. Hur svart kan det va?



4 kommentarer:

  1. Tack :D Kul att du börjat med rally! Ser fram emot tävlingsresultaten!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju svinkul! Vi får väll hoppas att de blir några jag inte behöver skämmas över ;)

      Radera
  2. Duktiga ni är!! Ser ut att vara jättekul!

    SvaraRadera