lördag 9 juni 2012

Ny gen!

Idag har jag och gänget varit på kurs och testat på en helt ny gren. Rallylydnad!
Har haft lite fördomar om denna gren men tar tillbaka allihop. Det var riktigt roligt och det var kul att se att även Heffa som tycker att lydnad är det värsta som finns, faktiskt också tyckte det var roligt. Heffa träffade även sin stora [i dubbel bemärkelse] kärlek i livet idag. En goding till leonberger!


I morgon ska dagen avslutas med tävling så det blir att plugga lite skyltar ikväll haha! Helt sjukt vad skyltar dom kommit på och är inte så lätta som man tror [vi har gått igenom nybörjar- och fortsättningsklass]  


Heffa var den som fick vara med störst delen av tiden då jag anmälde mig till kursen för hans skull [i hopp om att hitta något mer än spår som han tycker är roligt]. Rppi fick komma ut en sväng med och gjorde riktigt bra ifrån sig även om hon tyckte man kunde lek kull med konerna ;)
Zo fick komma ut precis i slutet och då stod en banan med 15 skyltar ute så hon fick ta hela på en gång. Vågar man så vinner man och bra gick det! :)









Nu blir det vila ute i Fagerhult och uppladdning inför morgondagen!

5 kommentarer:

  1. Jag tävlade en del tävlingslydnad med min första cocker och även med Liam men sen tappade jag helt suget! Rallylydnaden har verkligen gett mig och mina hundar tillbaka glädjen i den vanliga lydnaden också :D Fast jag tycker ändå att RL är bra mycket roligare än tävlingslydnad, man vet ju aldrig riktigt vilka moment som kommer med :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig! De va exakt det jag fastnade för :))

      Radera
  2. Vad roligt att ni hittat nytt!! :)
    Själv tycker jag att RL känns lite "roligare" eftersom det inte är samma krav och press som i lydnaden, det känns lite mer "familjehundsvänligt". :)

    Men lydnaden är ju svårslaget ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror RL kan vara ett bra komplement till lydnaden då man kan hålla motivation och energin uppe :)

      Man får ju berömma hunden väldigt mycket i RL så har man en lite osäker hund så är det ju kanon :)

      Radera
    2. Ja, precis :)
      Min ena är en äkta RL hund. Hon vill ha mycket beröm, gärna jämt. Och det här med uthållighet, som är så viktigt i lydnaden, är verkligen inte hennes grej ;) Så det är bara att anpassa sig och göra det hon vill :)

      Radera