onsdag 27 juni 2012

Hitta rätt fel

Blev en sjukt intensiv dag idag men de gillar vi!

Spåren gick över förväntan med tjejerna [Heffa fick gå ett busigt direktspår som han traskade på riktigt bra]. Rappi fick ett liknande spår som förra gången, serpentiner. Hon har en fin intensitet men vill gärna "tänka" hur spåret går istället för att lita på näsan när hon kommit in i bågarna och det helt plötsligt blir rakt. Men hon ger sig aldrig och hon spårar riktigt bra för det är inte lätt att ha vinändringar nio gånger! :)
Zo som inte spårat på två månader och som dessutom inte älskar att spåra fick ett L med lång första sträcka. Förutom att hon flöt upp något med nosen någon gång är jag mer än nöjd med henne. Med lite mer kontinuerlig träning på dem båda kommer det bli kalas.

Enligt den planering jag i morse gjorde så skulle jag ha en timma över mellan spåren och träffen med Mullsjös rallybrudar på Mullsjö BK. Det blev ett direktbyte. Hade med mig lite olika banskisser och dagens bana blev en av nybörjarvarianten och det är verkligen ett härligt gäng som är med och tränar! Så roligt!
Zo fick gå banan två gånger och båda gångerna gick hon mer eller mindre felfritt. Kl! Hon kan det mesta och när hon väl är fokuserad så gör hon det riktigt bra :)


Innan hemfärd passade jag på att träna lite vanlig lydnad med Zo. Har fått känslan av att hon har dålig teknik på läggande under gång [svårt att se själv] så bad en av tjejerna kolla. Jag hade rätt. Hon lägger ner rumpan först och det är det som gör att hon blir seg då hon blir lite låst i den "sittande" tillståndet som blir. Jag vill att hon viker sig bakåt så en diskussion med Zo och sen började det släppa. Det gäller bara att hitta rätt fel. Tänker man tävlingsmässigt så är det ju på hennes teknik i läggandet vi tappat poäng. När vi ändå var i farten tog vi tag i ställandet och det kommer bli bra det med efter lite träning! :)

3 kommentarer:

  1. Vi ska ha rallylydnadskurs på Hundcenter med Hanna, funderar på att gå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart ni ska :). Ytterligare lite titlar till Sammy-Girl <3.

      Radera